زمان کوچ عشایر فارس اعلام شد .

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، مدیرکل امورعشایر فارس گفت : عشایر کوچ رو برای افزایش ایمنی در مواجهه با مشکلاتی همچون بارش های فصلی و تصادف درمسیر کوچ به تقویم قانونی کوچ بهاره توجه داشته باشند .

حسن حبیبی افزود: زمان کوچ بهاره عشایر استان های فارس، کهگیلویه و بویر احمد و بوشهر به مناطق ییلاقی ها اعلام شده است و بر اساس زمانبندی صورت گرفته حرکت عشایرکوچنده از استان های یاد شده به استان فارس و یا برای عبور از این استان 15 فروردین سال آینده تعیین شده است.

وی بیان داشت:عشایرحوزه های شهرستان های مهر(MOHR) ، کورده، دژگاه، لامرد، علامرودشت، فیدویه و گرمشت و دشت ژلنگ که مراتع ییلاقی آنان در استان اصفهان است می توانند از 16 فروردین به بعد کوچ خود را آغاز کنند.

مدیرکل امورعشایر استان فارس ادامه داد:همچنین کوچ بهاره عشایر حوزه های خنج، احمد آباد دهرم، لار ، جویم و بنارویه، درز و سایبان و فرگ داراب از 20 فروردین سال آینده و کوچ عشایر حوزه های هنگام، دشت لار، قیر و کارزین، از 23 فروردین سال 92 آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: کوچ عشایرحوزه های سرمشهد، دادین، جره و بالاده کازرون از 25 فروردین و کوچ بهاره عشایر حوزه های فیروزآباد، داراب، فسا، جهرم، سیمکان، زیربند ممسنی، میمند فیروزآباد و همچنین عشایر حوزه های تنگاب فیروزآباد، تنگ ابوالحیات، خومه زار، بابامیدان ممسنی و خفرجهرم از پنجم اردیبهشت ماه سال آینده انجام می شود.

حبیبی بیان داشت:افزون بر این ورود عشایر به مراتع حوزه های شهرستان کوار نیز در10 اردیبهشت صورت می گیرد و ورود عشایر به حوزه های شهرستان شیراز از مسیرهای کوار، کوهمره سرخی و دشت ارژن از12 اردیبهشت آغاز خواهد شد.

وی زمان ورود عشایر به حوزه شهرستان سپیدان را 20 اردیبهشت و ورود دام های آنان به مراتع این شهرستان را 22 اردیبهشت اعلام کرد و گفت:همچنین دراین تاریخ طبق زمانبندی انجام شده ورود عشایر به حوزه های اقلید، آباده و بوانات قانونی است.

حبیبی ورود عشایر به مراتع خرم بید از استان یزد را بعد از اول خرداد 92 عنوان کرد و بیان داشت: ورود دام بهره برداران ساکن در مناطق ییلاقی به مراتع استان فارس بعد از 25 اردیبهشت مجاز خواهد بود و شروع کوچ ماشینی با استفاده از کامیون پس از اخذ مجوز از اداره های منابع طبیعی و دامپزشکی در زمان یاد شده صورت می گیرد.

وی خروج عشایر از مرزهای شمالی استان فارس را پس از 25 اردیبشهت سال آینده عنوان کرد و افزود:رعایت تقویم حرکت کوچ بهاره برای مسوولان و عشایر مهم و اساسی است و رعایت نکردن آن از بین رفتن مراتع استانی را در پی دارد ./س

برچسب ها: زمان ، کوچ ، عشایر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.