رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي گفت: تأمين امنيت غذايي محور اساسي و سياست اصلي بخش کشاورزي در اين استان مي باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، محمديان با بيان اينکه در سازمان جهادکشاورزي براي ارتقاي بخش کشاورزي از تمام ظرفيت‌ها استفاده مي‌شود افزود: در کنار رهنمودهاي مقام معظم رهبري مبني بر اقتصادمقاومتي درکشور، تلاش مي کنيم براي تأمين امنيت غذايي همه امکانات و ظرفيت‌ها را به کار گيريم.

وي با اشاره به گستردگي فعاليت هاي بسيج و حضور اقشار مختلف در بسيج افزود: برآيند همکاريهاي دوجانبه اين سازمان و بسيج سازندگي در کارهاي مداوم به ويژه تامين امنيت غذايي ، منجر به هم افزايي خدمات صورت گرفته مي شود.

رئيس سازمان جهادکشاورزي استان با بيان اينکه قسمتی از کشاورزي در آذربايجان شرقي معيشتي است افزود: کشاورزان براي امرار و معاش روزانه کشاورزي مي‌کنند و از ديدگاه اقتصادي به آن نمي‌پردازند و کشاورزي بر مبناي روش سنتي گذشته است.

وي با بيان اينکه ما بايد به اين چالش‌ها در بخش کشاورزي بپردازيم و در اين راستا انتقال علم به سطح مزارع صورت پذيرد ادامه داد: علاوه بر دانشگاه‌ها که ظرفيت قابل توجهي دارند از توان مراکز تحقيقاتي نيز بايد استفاده کنيم تا در افق 1404 از کشاورزي معيشتي به اقتصادي برسيم.

محمديان با اشاره به ظرفيتهاي موجود در کشور همچون جغرافياي متنوع، نيروي انساني خلاق و دانش فني بالا اظهار کرد: تاکنون در حوزه هاي امنيت دفاعي و امنيت سلامت، اقدامات خوب و موثري صورت گرفته است و معتقديم بسيج سازندگي با رويکرد الگو سازي و بن بست شکني ، ورود به عرصه اجرايي و عبور از کلي گويي و بحثهاي تئوري مي تواند با همکاري سازمان جهادکشاورزي ، حوزه امنيت غذا را مديريت نمايد.

وي با بيان اينکه بسيج سازندگي مي تواند نقش کليدي در برنامه هاي اقتصاد مقاومتي داشته باشد افزود: معتقدم با فضاي تعاملي بين سپاه و جهاد ، مي توان در عرصه اقتصادي نيز به مثابه عرصه دفاع مقدس به موفقيت هاي بزرگي نائل آمد.

وي با اشاره به ظرفيت‌هاي مختلف موجود استان در بخش‌هاي كشاورزي، بر ضرورت توجه به توسعه مشاغل خانگي در بخش كشاورزي تاكيد كرده و افزود: اقتصاد مقاومتي با حمايت از بخش كشاورزي و مشاغل خانگي محقق مي شود.

رئيس سازمان جهادکشاورزي استان با اشاره به وجود استعدادهاي بسيار در بخش مشاغل خانگي، در سطح روستاها افزود: در همين راستا طي سه سال گذشته بخش هاي توليدي زيادي از جمله قارچ ، مرغ خانگي و ماکیان ، ماهيان زينتي، نخودپزي، ورمي كمپوست ، عسل و فرآوري انواع سبزي فعاليت خود را در استان آذربايجان شرقي آغاز كرده اند.

محمديان با بيان اينکه پارسال در بخش ممقان در قسمت مشاغل خانگي براي800 واحد نخودپزي خانگي ، مجوز صادر شده است که توسعه اينکار اسباب احداث شهرک نخودپزي را در آنجا فراهم ساخته است افزود: از 212 مورد مشاغل خانگي شناخته شده بيش از30 مورد مربوط به بخش کشاورزي مي باشد که آماده ايم در اين خصوص بسيج سازندگي را ياري رسانيم.

وي بابيان اينکه افرادجویای کار مي توانند با تشکيل تعاوني هاي توليدي در روستاها ، امکان توسعه مشاغل خانگي را فراهم سازند افزود: هم اکنون با توجه به اينكه اراضي كشاورزي محدود بوده و امكان توسعه آنها وجود ندارد، تمام همت خود را جهت بالابردن عملكرد درواحد سطح به كار گرفته ايم تاضمن افزايش كمي، كيفيت محصولات توليدي را نيز در استان بهبود بخشيم.

محمديان با بيان اينکه در داخل روستاها براي ايجاد دامداريهاي کوچک روستائي مشکلي از نظر صدور مجوز وجود ندارد و رعايت فاصله براي آندسته از واحدهايي است که خارج از روستا احداث مي شوند افزود: ما در سالهاي اخير طرح پرورش خاويار در قفس را در سد ارسباران و نيز شهرستان مرند آغاز نموده ايم و درصدد هستيم در صورت تمايل سرمايه گذاران در محيط هاي کنترل شده نسبت به پرورش تمساح و زالو نيز که درآمد بالايي دارند اقدام نماييم./س

برچسب ها: تأمین ، امنیت ، غذایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.