بیش تر مردم در روزهای پایانی سال ساعات پرمشغله‌ای را سپری می‌كنند. اگر شما هم فكر می‌كنید كار زیادی دارید بهتر است بدانید استرس و یا همان تنش ، كارایی تان را كاهش می‌دهد. تنش های مزمن ممكن است كارمندان را در محل كار دچار خستگی ، ضعف و بی‌حالی كند.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد رهایی از انواع تنش برای افراد پرمشغله امری مهم و ضروری است. راهکارهای ارایه شده در این مطلب ، احساس انرژی بیش تری را در شما ایجاد کرده و به شما کمک می کند با موفقیت سطح تنش را تا اندازه ی زیاد ،كاهش دهید. با رعایت این هفت نکته که به تأیید اکثر کارشناسان متخصص رسیده، نه تنها زمان بیشتری در اختیار دارید بلکه زمان ، اضافه خواهید آورد.
1- مُسكّن‌های ضد تنش را به کار ببریم
اگر احساس می‌كنید زیر سلطه ی یك برنامه پر مشغله ی روزانه قرار گرفته‌اید از استراتژی تسكین تنش و تمرینات تنفسی استفاده كنید. تنفس عمیق واكنش‌هایی را كه در بدن منجر به بروز استرس می‌شود، خاموش می‌كند.

2- مصرف كافئین را كاهش داده و یا به تدریج مصرف آن را قطع کنیم

بسیاری از افراد در زمان‌هایی كه احساس فشار ناشی از کار طولانی مدت دارند ، اقدام به نوشیدن یك فنجان قهوه ، چای یا نوشابه می‌كنند با این تصور كه سطح انرژی‌شان را بالا ببرند ، ولی این شیوه نادرست است ؛ زیرا كافئین موجود در قهوه و برخی نوشابه‌ها واكنش‌های تنش‌زا را در بدن تشدید می‌كند. بنابراین لازم است راه‌های دیگری را برای به دست آوردن انرژی بیازمایید. محققان می گویند اگر تصور می‌كنید، مصرف كافئین و شكر باعث می‌شود سریع‌تر كارتان را انجام دهید سخت در اشتباهید. تحقیقات نشان داده كافئین و شكر قوای ذهنی را كاهش می‌دهند.

3- خواب كافی داشته باشیم

در برنامه ی خیلی شلوغ روزانه‌ نخستین چیزی كه سراغ‌تان می‌آید خواب است. خواب آلودگی فرد را بی‌حال و خسته می‌كند. در واقع بهتر است در طول شب یك خواب كافی و راحت داشته باشید. برای داشتن خوابی راحت نوشیدن جوشانده ی گیاهی و یا روش هایی غیر از مصرف قرص خواب آور را به کار ببرید.

4- ورزش‌های سریع انجام دهیم
اگر احساس بی‌حالی و خستگی می‌كنید یك تمرین ورزشی كوچك انرژی‌بخش خواهد بود. برخلاف برخی مردم كه تصور می‌كنند انجام حركات ورزشی نیازمند زمان است و باید حتماً در باشگاه‌های ورزشی انجام شود تنها چند حركت ساده نرمشی، تنش را دور می‌كند.

5- نگرشمان را تغییر دهیم
تنش كارایی افراد را هنگام انجام كارها كاهش می‌دهد. بنا بر این لازم است یاد بگیرید كه تنش را یك چالش بدانید و نه عاملی تهدیدكننده. این زاویه ی نگرش می‌تواند به شما انرژی بیشتری برای مقابله با چالش بدهد.

6- جرأت نه گفتن را بیاموزیم
بسیاری از مردم هنگام انجام كارهای لازم زندگی شان نمی‌توانند به خواسته‌های دیگران نه بگویند. بهتر است با یك برنامه‌ریزی مناسب تر به خواسته‌های دیگران كه زمان زیادی را می‌گیرد، نه بگویید. یكی از شایع‌ترین نگرانی‌ها و شكایات مردم به ویژه كارفرمایان این است كه به اندازه كافی زمان برای انجام كارها ندارند. مدیریت زمان و مدیریت تنش دو موضوعی است كه اغلب در كنار یكدیگر مورد بحث قرار می‌گیرند.

7- تصورات نادرست را دور بریزیم
بر خلاف تصور بسیاری از افراد ، استرس و یا همان تنش ، بد نیست. استرس در زندگی ما تاثیرات مثبت هم به جا می‌گذارد. استرس خوب همان هیجانی است كه هنگام انجام كارها داریم و استرس بد همان لرزش و دلواپسی است.

محققان می‌گویند وقتی برای انجام كاری در زمان مشخص برنامه‌ریزی می‌شود، همین برنامه ریزی وقت و زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد.
مشكل مدیریت زمان به این معنی نیست كه زمان كافی وجود ندارد بلكه به این معناست كه زمان انجام كارهای بیهوده وجود ندارد و باید همه وقت را به نفع كارهای خود صرف كنید.
بهتر است آن چه را مهم و ضروری است در برنامه ی روزانه بگنجانید زیرا انجام دادن كارهای غیرضروری نه تنها وقت‌گیر است بلكه باعث سردرد می شود و نوعی علایم هشداردهنده مانند گیجی در فرد به وجود می‌آورد.
محققان ، تشكیل جلسات اضافی را زباله‌های وحشتناك زمان نامیده اند. بهترین راه‌حل این است كه در یك «زمان كوتاه‌تر» مسائل را به دیگران یادآوری كنیم. قطعاً این كار نتیجه بهتری در بر دارد./س


برچسب ها: کارشناسان ، متخصص ، رسیده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.