نمك موجود در آجيل و مصرف مواد غذايي پرچرب و نمكين موجب افزايش فشار خون می شود.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دكتر احمدرضا درستي متخصص تغذيه با بیان این مطلب گفت: با توجه به شروع سال نو و ديد و بازديدها، بهتر است تا جايي كه ممكن است غذاهاي چرب، شيرين، نمكي، نوشابه هاي گازدار، تنقلات كم ارزش تغذيه اي و آجيل كمتر ميل شود تا علاوه بر جلوگيري از ابتلا به دل درد و اسهال و عوارض مشابه، مواد مغذي مورد نياز بدن نيز به اندازه كافي دريافت شوند.

وي تاكيد كرد: همانگونه كه واضح و روشن است، نمك زياد موجود در غذا و در برخي تنقلات مانند آجيل، زمينه ايجاد پرفشاري خون و بيماري هاي قلبي-عروقي را فراهم مي سازد و در كساني كه اندك آمادگي داشته باشند، لطمات جدي و فوري نيز ممكن است در آنها ظاهر شوند.

اين متخصص تغذيه در مورد ارزش غذايي مغز دانه ها با توجه به مصرف بالاي آن درروزهاي نخست سال نو گفت: مغزدانه ها از ارزش تغذيه اي بالايي برخوردارند؛ با اين حال، آجيل ها عموما در هرم غذايي علم تغذيه جزو گروه غذاهاي متفرقه قرارمي گيرند كه توصيه مي شود در مصرف آنها صرفه جويي شود. در واقع، بدليل بالا بودن چربي موجود در مغزدانه ها، مقدار انرژي توليدي آنها در بدن نيز زياد است؛ به گونه اي كه هر صدگرم مغزدانه بين 300 تا 600 كيلوكالري انرژي توليد مي كند. درهرحال مصرف مقدار كمي از اين مواد (در حد توصيه متخصص تغذيه براي افراد مختلف با توجه به وضعيت فيزيولوژيك آنها)، به سلامت كمك كرده ولي مصرف بيش از اندازه آنها به هيچوجه قابل توصيه نيست.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران همچنين درخصوص مصرف ميوه گفت: مصرف ميوه فراوان نه تنها ارزش غذايي بالايي ندارد، بلكه ويتامين هاي آن از راه ادرار دفع شده و قند آنها در بدن به چربي تبديل مي شود.

اين استاد دانشگاه در مورد مقدار غذاي مصرفي توصيه كرد: به هنگام صرف غذا، مقدار مناسب برنج (و نه فراوان)، مقداري خورشت (از قسمت هايي كه چربي كمتري دارند) و يا ترجيحا كباب در بشقاب خود قرار داده و بخشي از ظرفيت بشقاب را نيز به سالاد (كم سس) و سبزيجات اختصاص دهيد. مصرف تكه اي نان و يك پياله ماست مكمل غذاي شما خواهد بود.

دكتر درستي درخاتمه گفت: از نشستن طولاني مدت و تماشاي طولاني تلويزيون و انجام بازي هاي كامپيوتري احتراز كرده و فعاليت بدني مناسبي را نيز براي خود در نظر بگيريد. قرار گذاشتن در پارك ها و محل هاي تفريحي و صرف غذاي كافي (و نه بيش از نياز) در اين گونه محل ها اگر با مقداري پياده روي همراه باشد، بهترين روش ديد و بازديد خواهد بودع2/.

برچسب ها: آجیل ، خون ، نان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.