"شي جين‌پينگ" انتقال رسمي قدرت به نسل جديد در دومين اقتصاد بزرگ جهان را کامل و به رياست جمهوري چين برگزيده شد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، "شي جين‌پينگ" Xi Jinping" " معروف به "آقا‍زاده"  که در ماه نوامبر سال گذشته به سمت ریاست‌جمهوری چین برگزیده شده بود، توسط کنگره ملی خلق چین رسماً به عنوان رئیس‌‌جمهور این کشور انتخاب شد.

جين‌پينگ در حالي در مراسمي تشريفاتي به عنوان رهبر جديد چين برگزيده شد که فردي بسيار محبوب در ميان مردم و مقامات اين کشور است.

جين‌پينگ در ژوئن سال 1953 یکی از عالی‌رتبه‌‌ترین مقامات جمهوري خلق چين است که پست‌های دبیر اول دبیرخانه "حزب کمونيست چين"، معاون اول رئیس‌جمهور، نایب‌رئیس کمیسیون مرکزی نظامی کشور، ریاست دانشکده مرکزی حزب کمونیست، و عضو دائمی پولیتبور و قدرتمندترین نهاد سیاسی کشور را بر عهده داشت.

در 15 ژوئن اکتبر 2012، حزب کمونیست چین وی را به عنوان رهبر جدید این کشور و رئیس جدید کمیسیون مرکزی ارتش چین برگزیده است.

به گزارش نيويورک تايمز، شي نسبت به ديگر رهبران کنوني چين آينده روشن‌تري دارد. او با زبان‌هاي رايج دنيا به خوبي آشنا بوده و نوع تعامل با ديگر کشورها را به خوبي ميداند.

بنا بر اين گزارش گفته مي‌شود موفقيت‌هاي جين‌پينگ ترکيبي از نفوذ سياسي، روابط خانوادگي و ايدئولوژي‌هاي خاص وي است.

رهبر جديد خلق چين نسبت به رييس‌جمهور قبلي اين کشور، آقاي هو جيناتو Hu Jintao، از حمايت بيشتري در ميان مقامات چيني برخوردار است که اين امر باعث مي‌شود وي اجازه پيمودن راه‌هاي جديد را داشته باشد. همچنين وي روابط نظامي عميق تري نسبت به دو رييس‌جمهور قبلي چين دارد.

مدیر کارآمد برای جلب رضایت عمومی

شی جین‌پینگ در میان مقامات سیاسی چین، به‌عنوان مدیر کارآمدی که در جلب رضایت عمومی مهارت دارد، شناخته شده است. کارشناسان مسائل سیاسی این کشور در این باره می‌گویند: وی در زمینه مدیریتی بسیار خوب عمل کرده به‌طوری که هیچ کس با او دشمن نیست.

جین‌پینگ همچنین به خاطر سرپرستی و نظارت بر مراسم‌ مهمی از جمله بازی‌ المپیک 2008 میلادی و ازدواجش با یک هنرمند مردمی، در سطح ملی در چین به شهرت رسیده است.


"لی چنگ" یکی از مقامات ارشد پکن که در مؤسسه بروکینز در واشنگتن فعالیت می‌کند، در این باره می‌گوید: با افزایش شهرت
شی‌جین‌پینگ در میان مردم استان‌های ساحلی فوجیان و ژجیانگ، وی به امید حزب کمونیست چین تبدیل شد. او به خوبی توانست باعث توسعه و پیشرفت اقتصاد بازار شود و از کارفرماهای اقتصادی حمایت کند.

جین‌پینگ در سال 2007 میلادی به دستور مقامات چین به‌عنوان میانجی و عاملی برای حل‌ و‌ فصل مشکلات، به شانگهای اعزام شد تا پس از برکناری رهبر سابق حزب آنجا به‌دلیل فساد مالی، اداره امور بزرگ‌ترین شهر آن کشور را به دست بگیرد. تنها پس از گذشت چند ماه، وی توانست به‌عنوان یکی از اعضای کمیسیون دائمی 9 نفره حزب کمونیست که بزرگ‌ترین هیأت سیاستگذاری چین به حساب می‌آمد، انتخاب شود.

پدر شي جين‌پينگ کيست؟

شی، متولد سال 1953 در پکن و فرزند "شی ژونگ‌شان" "Xi Zhongxun" ، یکی از انقلابیون کهنه کار و از اولين رهبران حزب کمونیست است. پدرش، شی ژونگشون از قهرمانان انقلاب و نسل اول رهبران چین کمونیست بود. وي از معدود مقامات چینی بود که در سال 1986 به برکناری هو يائوبانگ از مقامات اصلاح‌طلب حزب اعتراض کرده و نسبت به کشتار "تیان‌آنمن" انتقادات شديدي به زبان آورد.

شي ژونگشون پدر رهبر جديد چين، يکي از رهبران جزب ليبرال و يکي از پيشگامان ساخت منطقه ويژه اقتصادي چين در استان شنژن بود.

فقرا حامي رهبر جديد چين

شي جوان در پکن بزرگ شد و به مدرسه نظامي رفت، اما به دنبال اتفاقاتي که در آن زمان چين افتاد، وي در سن 15 سالگي به کار اجباري در استان شانشي فراستاده شد و به مدت 7 سال در روستايي به نام ليانژيا ماند. او فارغ التحصیل مهندسی شیمی ازدانشگاه شینهوادر پکن است. بسیاری از رهبران فعلی چین از جمله هو جینتائو، در همین دانشگاه درس خوانده‌اند.

شي در سال 1982 يک درخواست عجيب کرد: او درخواست کرد تا به يک منطقه فقيرنشين روستايي فرستاده شود. رهبر محبوب چين، پست و مقام خود را ترک کرد و به روستاي ژندينگ در استان هبيي رفت.

جين‌پينگ به خاطر تلاش‌هاي بسياري که براي رفاه روستاييان انجام داد نسبت به همتاهاي خود اعتبار بسياري کسب کرد. پشتيباني محرومان و ضعيفان جامعه چين از شين جن‌پينگ به عنوان پشتوانه‌اي بسيار محکم براي وي است.

رييس جمهور چين پس از پیوستن به حزب کمونیست در سال  1974 مدتی به عنوان دبیر حزب کمونیست در استان هبئی خدمت کرد و سپس به مقام‌های بالاتری در استان‌های فوجیان و چجیانگ ارتقاء یافت.

رهبر جديد چين در سال 1987 با لی یوآنپینگ خواننده مشهور موسیقی محلی چین ازدواج کرد و صاحب یک دخترشد.

او در سال 2007 پس از آنکه چن لیانگ لو، دبیر قبلی حزب در شانگهای به علت فساد مالی از کار برکنار شد جای او را گرفت. مدت کوتاهی پس از آن به عضویت کمیته دائمی حزب درآمد و در سال 2008 معاون رئیس جمهور شد.

وی در مجموع شخصیت محتاط، و علاقه‌مند به اقتصاد بازار دارد و از محبوبیت بالایی در بین اعضای حزب برخوردار است.


برچسب ها: چین ، رهبر جدید ، شی ، جین پینگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار