دبیر علمی همایش بیوتکنولوژی کشور گفت:24 داروی نوترکیب، روش های متعدد مولکولی تشخیص بیماری ها، کیت تشخیص بیماری و ... از جمله دستاورد های محققان عرصه بیوتکنولوژی پزشکی در کشور است.

سیروس زینلی، دبیر علمی هشتمین همایش ملی تکنولوژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  چشم اندازهای سند ملی زیست فناوری مبین این است که باید تربیت متخصصان، نیروی انسانی و ... به نحوی موثر مطرح شود اما تاکنون در عرصه زیست فناوری موثر واقع نشده است.

 متخصص زیست فناوری کشور گفت: بارها از خودم به عنوان فرد ملی پرسیده ام که چرا با وجود موفقیت های چشمگیر در عرصه بیوتکنولوژی پزشکی نظیر تولید کیت های تشخیص پزشکی، روش های مولکولی تشخیص بیماری، داروهای نوترکیب و ... با فناوری هراسي مدیران میانی و کارشکنی آنان در زمینه کشاورزی آن گونه که باید موثر واقع نشده ایم.

وی در ادامه افزود: به عنوان مثال در زمینه پزشکی می بینیم که دستاوردی پس از ورود به بازار جسم و جان انسان ها استفاده می شود اما در عرصه بیوتکنولوژی گیاهی و کشاورزی و به ویژه تولید محصولات تراریخت که غیر مستقیم توسط دستکاری گیاه به انسان می رسد، با مقاومت و مخالفت مدیران میانی مواجه می شویم.

دبیر علمی هشتمین همایش بیوتکنولوژی کشور در ادامه اظهار داشت: عرصه بیوتکنولوژی گیاهی و کشاورزی تعداد زیادی فارغ التحصیلان را در دل خود گنجانده که اکثر آن ها از نخبگان و برگزیدگان علمی هستند اما وقتی با فناوری هراسي مسئولین و مدیران میانی مواجه می شوند مایوس شده و دیگر آن گونه که باید مثمرثمر نخواهند بود.

** پاسخگوی عقب ماندگی کشور در کشاورزی چه کسی است؟

سیروس زینلی، متخصص برجسته کشور در عرصه زیست فناوری در ادامه گفت: کشور ما دستاوردهای خوبی در زمینه زیست فناوری پزشکی و ... داشته اما شاهد عقب ماندگی کشور در بحث کشاورزی هستیم و می خواهیم بدانیم پاسخگوی عقب ماندگی کشور در کشاورزی چه کسی است؟

وی افزود: در ابتدای ورود داروی نوترکیب ایرانی نیز با ضخامت هایی مواجه شدیم اما با هوشیاری دکتر دستجردی و بعد از آن همکاری سرپرست جدید موانع از پیش روی ما برداشته شد.

زینلی گفت: تولید ملی در گرو حمایت از محققان داخلی است در صورتی که سوال ما این است که با توجه به شعار امسال که حمایت از کار و سرمایه ایرانی است شاهد محکومیت دانشمند کشورمان محصولات تراریخته تولید می کند هستیم و متولیان سازمان محیط زیست، وزارت کشاورزی، ستاد توسعه زیست فناوری و ... با مقاومت در مقابل محصولات تراریخته تولید ملی و کشور را عقب نگه می دارند.

متخصص زیست فناوری کشورمان گفت: امیدواریم با حمایت مالی و معنوی متولیان عرصه زیست فناوری و عدم مخالفت ها و مقاومت ها بتوانیم در جهت تولید ملی گام مهمی برداریم./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۱۰ مهر ۱۳۹۲
من هیچی نفهمیدم خیلی بد
آخرین اخبار