رییس مرکز تحقیقات نوزادان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نیم تا یکساعت اولیه بعد از تولد به اندازه همه عمر یک انسان اهمیت دارد و باید به آن بها داده شود و این موضوع در دنیا به طور اثبات شده و در بیشتر کشورها، نوزاد در این لحظات کنار مادر است


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد دکتر اشرف محمدزاده    اظهار کرد: این زمان، زمان حساسی است؛اگر مغز نوزادی صدمه بخورد، ممکن است همه عمر صدمه اش باقی بماند. در کشورهای توسعه یافته، فاصله و جدایی مادر و نوزاد به هیچ وجه اتفاق نمی افتد و همه اسناد و مدارک علمی گواه این مدعاست که همه عمر با نیم تا یکساعت اول عمر برابری می کند.

درمان نوزادان نارس به روش مراقبت آغوشی

وی با بیان این که «این موضوع در کشور ما خیلی نهادینه نشده است»، افزود: این درحالیست که امروزه در 80درصد بخش های مراقبت ویژه در کشورهاي پيشرفته، نوزادان نارس به روش مراقبت آغوشی و در آغوش مادرشان درمان و از بخش مرخص می شوند.

این فوق تخصص نوزادان با تأکید بر «برگشت نوزادان نارس به آغوش مادرانشان و انجام اقدامات درمانی بصورت آغوشی»، اظهار کرد:با توجه به اهمیت این روش و نتایج مفید آن در درمان، دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 85، اقدام به راه اندازی بخش مراقبت آغوشی مادران در بخش نوزادان بیمارستان امام رضا(ع) کرد و خوشبختانه دو اتاق را به این سبک درمانی اختصاص دادیم.

نتایج مفید مراقبت های آغوشی

دکتر محمدزاده گفت: این روش بسیار مفید واقع شد و خیلی به ما کمک کرد و مادران زود مرخص می شوند و نیاز به استفاده از تجهیزات مانند انکیباتور بسیار کم شد و تخت های بستری برای پذیرش های جدید زودتر خالی می شوند.

به گفته وی، بخش های بیمارستان های دولتی بخاطر مناسب بودن هزینه ها، مراجعان بیشتری برای بستری دارند و با اجرای این روش و ترخیص زودتر بیماران، فرصت بیشتری برای ما پیش آمد که تخت ها را به آنها که در انتظار بستری شدن هستند، اختصاص دهیم.

مادر و نوزاد جزیی جدا ناپذیر از هم و یک واحد پرستاری هستند

رییس مرکز تحقیقات نوزادان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به این که در کشور ما، مادر در یک بخش و نوزاد در بخش دیگر بستری می شوند که یکی از معضل های اساسی کشور است، تصریح کرد: مادر و نوزاد جزیی جدا ناپذیر از هم و یک واحد پرستاری هستند، نه دو واحد و مادر که زایمان می کند با نوزاد باید در کنار هم باشند و اگر نوزاد نیاز درمانی دارد، باید در کنار مادرش اقدامات لازم برایش صورت بگیرد و به هیچ وجه نباید این دو را از هم جدا کنیم/س 

برچسب ها: یک ، ساعت ، تولد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.