خانه ی حاج آقا علی بزرگترین خانه خشتی جهان در شهرستان رفسنجان قراردارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان ،گذشته ی آباد و پر رو نق رفسنجان سبب شده تا در گوشه و کنار آن آثار و ابنیه تاریخی به وفور یافت شود ، که از جمله آنها می‌توان به خانه حاج‌آقاعلی، بازار و آب انبار حاج‌آقاعلی، بادگیرمعین، غار طوطیان در رفسنجان اشاره کرد.

اگر بخواهیم شاخص ترین مجموعه تاریخی شهر رفسنجان را معرفی کنیم بدون شک مجموعه تاریخی حاج آقاعلی است. در این مجموعه خانه حاج آقا علی با زیر بنای 7 هزار متر، در بخش ‌های مختلف آن ظرائفی از سبک معماری عصر قاجاریه به چشم می‌خورد. گچ بریهای زیبا و تماشایی، طاق نماهای با شکوه، کلاه فرنگی و آجرنماهای حیاط ، همه و همه دیدنی است. همچنین تزئینات داخلی عمارت را طرح‌هایی از گل و گلدان تشکیل می‌دهند که در نوع خود بی نظیر است.

گذری می زنیم به دیگر آثار تاریخی حاج آقا علی که نه تنها در عصر خود بلکه در زمان موجود نیز بی نظیر است ، بازار حاج آقا دارای 21 سقف است که هرکدام از آنها شکل هندسی خاصی دارد و این تنوع هندسی معماری آن زمان در هیچ بازاری از بازارهای قدیم و جدید در ایران یافت نمی شود .

آب انبار حاج آقا 600 هزار لیتر آب می گیرد و مردم روستای قاسم آباد و روستاهای اطراف را سیراب می کرد .

یخدان حاج آقا نیز به شکل بسیار زیبایی برای برطرف کردن مشکلات آب گرم تابستان ، ساخته شده بود و در آن یخهای زمستانی را نگهداری ودر طول تابستان از آن استفاده می کردند.

نماینده میراث فرهنگی وصنعت گردشگری و متصدی رسیدگی به امور مجموعه حاج آقا علی در رفسنجان در گفتگو با خبر نگار باشگاه خبر نگاران کرمان گفت : هرساله برای تعمیر و مرمت عمارت کلاه فرنگی مبلغی بین50 تا 100 میلیون تومان از وزارت میراث فرهنگی به این مجموعه اختصاص داده می شود تا این هنر زیبا و شگفت انگیز برای نسلهای آینده حفظ شود .

آقای رزاقی در ادامه افزود : مجموعهٔ حاج آقا علی که شامل خانه حاج آقا ، بازار، آب انبار، مسجد، حمام و کاروانسراست با مساحت 12 هزار متر زیر بنا در روستای قاسم آباد واقع شده و هرساله پذیرای بیش از 80 تا 90 هزار گردشگر در ایام نوروز است.

کاروانسرای 400 ساله تاریخی شاه عباسی (قطب آباد) واقع در مرکز شهر رفسنجان، با زیربنای 3 هزار متر مربع ساخته شده‌ البته بنای کاروانسرا را به اواخر دورهٔ صفویه نسبت می‌دهند.

موزه مردم شناسی و باستان شناسی شما را به گذشته می برد

از جمله اماکنی که تماشای آن خاطره انگیز خواهد بود، این موزه است که کاربری سابق آن حمام بوده، با فضاهای دلنشین خود، برای دقایقی آدمی را به حال و هوای گذشته می‌برد. مجسمه‌هایی که پوشش مردان و زنان قدیم منطقه را به نمایش گذاشته، ظروف و وسایل قدیمی دیدنی و تماشایی هستند.

کهن ترین درخت پسته در رفسنجان

بام رفسنجان، آبشار لولی کش، آب گرم ده ظهیر، رودخانه ،درختان کهنسال بیدقدمگاه حضرت علی (ع) 2 هزار ساله ودرخت پسته ی 1500ساله نمونه های نادر این خطه از کشورمان هستند.

چشمه حسین‌آباد ، چشمه آب معدنی قاسم‌آباد ، چشمه معدنی آباد آوران ، آب این چشمه ها از نوع آب‌های کلروه سدیک و سولفاته کلسیک گوگردی است.

خواص درمانی این نوع آبها به سبب همراه بودن گوگرد با ترکیبات کلروه باعث درمان بیماری‌های رماتیسمی، پوستی، گوش و حلق و بینی و بیماری‌های زنان و مجاری ادرار می‌شوند.

به رفسنجان که می آیید از سوغات معروف رفسنجان که پسته است نگذرید ، فراموش نکنید که پسته رفسنجان شهرتی جهانی دارد./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.