چهارهزار و 500 غرفه و چادر عشایری در سطح کشور برای فروش صنایع دستی برپا شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کل کشوردرستاد تسهیلات نوروزی استان زنجان گفت: تمام موزه های کشور از فردا تا 19 فرودین سال آینده از ساعت 9 صبح تا 19 عصر آماده ارائه خدمات به مهمانان و بازدید کنندگان خواهند بود.

رحمتی زنجان را استانی سرشار ازجاذبه های تاریخی بی نظیر خواند و هر یک از جاذبه های گردشگری آن را در سطح جهان بی همتا برشمرد وافزود: کمتر استانی در سطح ایران یافت می شود که اولین های جهان را در خود جای داده باشد.

وی ادامه داد: زنجان بزرگترین گنبد آجری جهان، اولین مرد نمکی جهان، اولین رختشویخانه و بزرگترین غار خشک و آهکی جهان را در خود جای داده است.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، افزود: گنبد سلطانیه علاوه بر آنکه بزرگترین گنبد آجری جهان محسوب می شود، عنوان سومین گنبد بلند دنیا را از آن خود کرده است.

رحمتی رختشویخانه زنجان را اولین مجموعه ای کامل برای قشری خاص در جهان خواند که ساختار آن تمام نیاز شستشوی بانوان زنجان را تامین می کند.

وی یادآورشد: بر اساس مطالعات ژئوپلوتیک صورت گرفته تا کنون در جهان غاری به ارزش و زیبایی کتله خور کشف نشده است.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، گفت: اولین مرد نمکی کشف شده از غار معدن نمک چهر آباد بیش از دو هزار و 375 سال قدمت دارد و تنها نمونه لباس مردم عادی دوره هخامنشی در کشور بر تن این مومیایی نمکی است.

رحمتی خاطر نشان کرد: چاقوی زیبایی همراه این مرد نمکی نشان می دهد که قدمت صنعت چاقو سازی در زنجان به بیش از دو هزار و 500 سال می رسد.

وی با بیان اینکه چنین گنجینه های ارزشمندی را در هیچ کجای جهان نمی توان یافت، زیرساخت های مناسب ایجاد شده برای فضای گردشگری استان زنجان را بهترین فرصت برای تبلیغ این جاذبه ها عنوان کرد./س

برچسب ها: برپایی ، چادر ، عشایری ، صنایع ، دستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.