کارشناس آمريکايي تاکيد کرد آمريکا در سوريه با القاعده همنوا و همراه شده و ايران هدف اصلي اين تحرکات است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه پرس تي وي ؛ پروفسور جيمز فيتزر استاد دانشگاه مينه سوتا در آمريکا در گفتگو با اين شبکه گفت: ناآرامي ها در سوريه ادامه دارد. در اين ميان بايد به نقش انگليس در سوريه توجه داشت. اقدامات انگليس در انتقال سلاح به شبه نظاميان فعال در سوريه ناقض قوانين بين المللي است. واقعيت اين است که گروههاي مخالف حکومت بشار اسد، رئيس جمهور سوريه در تلاشهاي خود عليه اين حکومت در حال شکست خوردن هستند. عمليات غرب در سوريه از ابتدا آميخته با رسوايي بوده است. عمال و مزدوران اجيرشده خارجي در سوريه برضد حکومت حاکم اقدام کرده اند.

 ظاهرا آمريکا در اردن به اين شبه نظاميان مخالف حکومت سوريه آموزش مي دهد و اسرائيل نيز به اين کار کمک مي کند و القاعده نيز بخشي از اين تلاشها است. چطور ممکن است فرانسه در کشوري همانند مالي عليه القاعده وارد عمل شود اما در سوريه حامي اين گروه باشد؟ آمريکا نيز همين کار را انجام مي دهد. اين درحالي است که آمريکا از القاعده تصويري همانند لولوخورخوره ترسيم کرده است. اين سياست و رويکرد آمريکا بسيار مضحک و مسخره است. مردم آمريکا بايد اين واقعيتها را درک کنند. آمريکا در سوريه در جبهه القاعده قرار گرفته است.

بايد توجه داشت که همکاري آمريکا با القاعده سابقه طولاني دارند. اسامه بن لادن رهبر سابق القاعده وقتي در مقابل نيروهاي اتحاد جماهير شوروي سابق در افغانستان مي جنگيد، آمريکا به او و افرادش موشکهاي استينگر مي داد تا شوروي را از افغانستان بيرون برانند. سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا، سيا از مدتها قبل به دنبال اجراي برنامه هايي براي ايجاد بي ثباتي در کشورهاي منطقه بوده است.

جنگ در عراق و افغانستان و ليبي نمونه هاي بارز اين سياست بوده است. حالا نيز شاهد پيگيري اين سياست در سوريه هستيم. کشورهاي غربي کارهايي که در اين کشورها انجام مي دهند به هيچ وجه با دموکراسي و آزادي خواهي انطباق ندارد. اقدامات آمريکا عليه صدام حسين و معمر قذافي نيز همين مسئله را نشان مي دهد. کارهايي که صدام درباره دلارهاي نفتي انجام داد و تلاش معمر قذافي، رهبر سابق ليبي براي رواج واحد پولي مشترک در منطقه بجاي دلار آمريکا ازجمله علل اصلي اقدام غرب عليه اين کشورها بود.

فيتزر در ادامه افزود: غرب و بويژه آمريکا براي رسيدن به اهداف خود در کشورهاي ديگر هيچ تمايزي بين اهداف نظامي و غيرنظامي قائل نمي شود. اقدامات آمريکا در عراق به روشني مويد همين مسئله است. آمريکا به عراق يورش برد و قدرت اشغالگر در اين کشور بود. آمريکا بايد از سياست جنگ طلبي خود دست بکشد. آمريکا بايد نيروهاي خودش را از منطقه شمال آفريقا و جنوب غرب آسيا خارج کند. خروج نيروهاي نظامي آمريکا از کشورهاي ديگر تنها رويکرد عاقلانه اي است که اين کشور مي تواند در پيش بگيرد. آمريکا به دنبال گسترش امپراتوري خود است حال آنکه هيچ توجيهي براي اين رويکرد آمريکا وجود ندارد. اين رويکرد آمريکا کاملا مسخره و بي معنا است.

فيتزر در ادامه گفت: درکنار اقدامات غرب در سوريه بايد به تلاشها و تحرکات کشورهايي همانند عربستان سعودي نيز در سوريه توجه داشت. سعودي ها که ديدگاههاي افراطي از دين و اسلام را مدنظر دارند مي خواهند اهداف خودشان را در سوريه محقق کنند.

هدف اصلي اقدامات عربستان سعودي و غرب در سوريه، ايران است. بايد توجه داشت که سوريه متحد قوي ايران به شمار مي رود. به همين علت است که اين کشور هدف حملات قرار گرفته است. سوريه بايد درمقابل اين اقدامات مقاومت کند و دربرابر تجاوزهاي عناصري بايستد که هيچ تناسبي با منافع ملت سوريه ندارند. اين عناصر از حمايت کشورهايي همانند آمريکا و انگليس و اسرائيل و عربستان سعودي برخوردار هستند. اين نوع حمايت از اين افراد بسيار شرم آور است.

 اين درحالي است که ايران کشوري است که به هيچ کشور ديگري حمله نکرده است. سابقه 300 ساله تاريخ اخير ايران مويد همين مسئله است. تنها جنگ قرن اخير ايران ايستادگي درمقابل تجاوز عراق است که با حمايت و پشتيباني آمريکا در دهه 1980 بود. واقعيت اين است که ريشه اصلي مشکلات در منطقه شمال آفريقا و غرب آسيا اقدامات آمريکا و اسرائيل است.

                                   آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.  

 
برچسب ها: القاعده ، آمریکا ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار