سبک زندگی مناسب بهترین راهکار پیشگیری از پوکی استخوان است یک پزشک فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: داشتن سبک زندگی و رژیم غذایی مناسب در پیشگیری از پوکی استخوان موثر است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران،  سنندج پسندی گفت: پوکی استخوان در نتیجه تغییرات متابولیکی ایجاد می شود و تشخیص آن در مراحل اولیه بدون علامت است به همین دلیل به آن بیماری خاموش گفته می شود.
وی افزود: این بیماری به تدریج با کاهش کیفیت استخوان ها، ضعف اسکلتی و بروز شکستگی بویژه در مهره های ستون فقرات، لگن، مچ و بازو تشخیص داده می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان کم تحرکی و عدم ورزش، کاهش مواجه با نور خورشید، کمبود ویتامین d، اعتیاد به دخانیات و الکل و مصرف نوشابه های گازدار را از عوامل زمینه ساز این بیماری بیان کرد.
وی با اشاره به اینکه زنان بیش از مردان در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند گفت: میانگین سن ابتلا به این بیماری را در زنان 60 سالگی و در مردان 70 سالگی عنوان کرد.
وی اضافه کرد: داشتن یک برنامه غذایی سرشاز از سبزیجات، لبنیات و مصرف روزانه شیر، پرهیز از بی تحرکی و داشتن فعالیت ورزشی می تواند از ابتلای افراد به این بیماری پیشگیری کند.
پسندی افزود: آمارها نشان می دهد بیش از 22 درصد مردم استان مبتلا به پوکی استخوان هستند که این آمار در زنان بالای 45 سال به مراتب بیش از سایر افراد است./س
برچسب ها: استخوان ، پوکی ، کردستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.