دیده بان حقوق بشر و سازمان عفو بین‌ الملل به طور جداگانه از عربستان سعودی خواستند که دو فعال حقوق بشری در این کشور را آزاد کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه پرس تی وی ؛ دیده بان حقوق بشر و سازمان عفو بین‌ الملل به طور جداگانه از عربستان سعودی خواستند که دو فعال حقوق بشری در این کشور را که اخیرا با مجازات‌های سنگین زندان مواجه شده‌اند، آزاد کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، «اریک گلداستین»، معاون مدیر کل سازمان دیدبان حقوق بشر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا سه‌شنبه 22 اسفند گفت: مقامات عربستان سعودی، باید هر چه سریعتر محمد القحطانی و عبدالله الحمد را آزاد کرده و آنها را از همه اتهامات وارده مبرا کرده و به محاکمه‌های سیاسی پیش از انجام دادگاه‌های تخصصی جنایی پایان دهند.

فیلیپ لوتر، معاون عفو بین‌الملل در امور خاورمیانه و شمال آفریقا نیز گفته است: ما باید این مسئله را در نظر بگیریم که این دو فعال حقوق بشری، تنها به دلیل پافشاری بر دستیابی به حق آزادی بیان و مشارکت در آن زندانی شده‌اند و بنابراین، این افراد زندانیان وجدانی هستند که باید فورا و بدون هیچ قید و شرطی آزاد شوند.»

در نهم ماه مارس، دادگاه جنایی ریاض، قحطانی و حمد را به ترتیب به ده و 5 سال زندان محکوم کرد. فعالان عربستان می‌گویند که در این کشور حدود 30 هزار زندانی سیاسی در زندان‌های سراسر عربستان وجود دارد که بیشتر آنها زندانیان عقیده (زندانیانی که به دلیل رنگ پوست، مذهب یا دیدگاه‌های سیاسی خود در زندان به سر می‌برند) هستند.طبق اظهار نظر این فعالان سیاسی، بیشتر روشنفکران سیاسی بازداشت ‌شده، بدون محاکمه یا هر اتهام قانونی در بازداشت به سر می‌برند و آنها صرفا به دلیل اینکه نیروهای امنیتی به آنها مظنون بوده‌اند، بازداشت شده‌اند. 

گزارش شده است که برخی از این بازداشت‌شدگان بیش از 16 سال است که بدون محاکمه در زندان به سر می‌برند. تلاش برای تحریک مردم علیه دولت و همدستی با عناصر خارجی، معمولا از جمله اتهامات مرسوم علیه مخالفان است. در عربستان سعودی، تظاهرات و هر نوع گردهمایی سیاسی ممنوع است.

                                 آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.  
برچسب ها: عربستان ، عفو ، سیاسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار