ليونل مسي ستاره بي‌چون و چرا فوتبال جهان، در ميان دوستداران فوتبال نامي شناخته شده و حتي در بين کساني که علاقه‌اي به فوتبال ندارند نيز کمتر کسي را مي‌توان پيدا کرد که نام مسي را نشنيده باشد. زندگي خصوصي و حرفه‌اي اين ستاره نيز مانند ديگر ستارگان جهان، مطالبي جالب و خواندني دارد که به آن مي‌بپردازيم.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، نام کامل اين ستاره دنياي فوتبال، ليونل آندرس "لئو" مسي است. اين بازيکن آرژانتين روز 24 ژوئن سال 1987، در شهر روزاريو استان "سانتافه" به دنيا آمد.




پدر مسي، خورخه هورا کيو مسي کارگر کارخانه فولادسازي و مادرش يک نظافتچي است.
 

اصليت والدين مسي به شهر آنگوناي ايتاليا برمي‌گردد که جد مسي در سال 1883 اين شهر را ترک و به آرژانتين مهاجرت کرد. مسي دو برادر بزرگتر به نام‌هاي رويگو و متياس و يک خواهر به نام ماريا سول دارد.

**آغاز فوتبال ** و اولين لقب مسي

ليونل فوتبال را در سن 5 سالگي در باشگاه "گرندولي" که پدرش مربي آن بود، آغاز کرد.

در سال 1995 به تيم "نيوولز اولد بويز" شهر زادگاهش "روزاريو" پيوست تيم او در طول 4 سال فقط در يک بازي شکست خورد. لقب محلي مسي "ماشين 87" (سال تولدش) بود.


**انتقال به بارسلونا** قراردادي بر روي دستمال کاغذي***
 

وقتي ليونل مسي 11ساله بود پزشکان تشخيص دادند او به بيماري "کمبود هرمون رشد" مبتلا است. درهمان زمان باشگاه صاحب نام ريور پلاته آرژانتين براي جذب مسي ابراز علاقه کرد، اما حاضر نبود هزينه درمان او را که ماهانه 900 دلار بود بپردازد.

کارلس رکساج، مدير ورزشي آن سالهاي بارسلونا از طريق بستگان مسي که درشهر ليدا اسپانيا زندگي مي‌کردند از استعداد او آگاه شدند. مسي به همراه پدرش يک جلسه در تمرينات بارسا شرکت کرد که توجه مدير ورزشي آبي و اناري پوشان را به خود جلب کرد، به طوري که رکساج که براي عقد قرارداد مسي سخت علاقمند بود و کاغذي در دست نداشت، پيشنهاد قرارداد رسمي را بر روي دستمال کاغذي نوشت بارسلونا پيشنهاد کرد که حاضر است هزينه‌هاي درمان مسي را بپردازد به شرطي که ليونل به اسپانيا منتقل شود. مسي و پدرش راهي اسپانيا شدند ودر آنجا مسي در آکادمي نوجوانان بارسا ثبت نام کرد.


**فعاليت باشگاهي
ليونل مسي طي سالهاي 2000 تا 2003 براي تيم‌هاي مختلف نوجوانان و جوانان بارسلونا (اينفانتيل A و کارته A وb) بازي کرد او در 30 بازي براي کارته   37 گل به ثمر رساند. در فصل 4-2003 ليونل مسي در پنج تيم مختلف بازي کرد و از اين حيث رکورد جديدي به جا گذاشت او فصل را از يوونيل B شروع کرد وپس از تنها يک بازي به يوونيل A ارتقا يافت که در آنجا در 14 بازي 21 گل به ثمر رساند. سپس در تاريخ 29 نوامبر 2003 به تيم سوم بارسلونا ( در دسته سوم) راه يافت و روز 6 مارس سال 2004 به تيم دوم بارسلونا يا بارسلوناB در دسته دوم پيوست و در طول فصل براي هر دوتيم بازي کرد.

**اولين بازي براي بارسلونا

اما نکته جالب اين است که مسي حتي قبل از بازي در تيم‌هاي سوم و دوم بارسا، براي تيم اصلي اين باشگاه به ميدان رفته بود .او روز 16 نوامبر سال 2003 در حالي که تنها 16 سال و 145 روز سن داشت، اولين بازي خود براي بارسلونا را در ديداري دوستانه برابر پورتو انجام داد.

کمتر از يک سال بعد، در 16 اکتبر سال 2004 فرانک ريکارد سرمربي وقت بارسا، مسي را در يدار برابر اسپانيول به ميدان فرستاد تا مسي با 17 سال و 114 روز سن، در آن زمان عنوان جوانترين بازيکن تاريخ لاليگا را از آن خود کند، هرچند که بعد اين رکورد در سپتامبر سال 2007 توسط بويان کريکچ ديگر بازيکن بارسا شکسته شد.

وقتي ليونل مسي اولين گل خود را براي بارسلونا در برابر آلباسته در تاريخ اول مي سال 2005 به ثمر رساند فقط 17 سال و ده ماه و هفت روز سن داشت. با اين گل مسي عنوان جوانترين گلزن تاريخ لاليگا را براي بارسا به دست آورد، اما اين رکورد بازهم توسط بويان کريکچ در سال 2007، روي پاس مسي شکسته شد.



**اتفاقات مهم چند فصل اخير براي مسي

فصل 2005-2006 
در اين فصل رقم قرار داد مسي افزايش يافت و قرار داد او تا سال 2014 تمديد شد روز 26 سپتامبر سال 2005 او شهروند اسپانيا شد و اولين بازي خود براي بارسا را در همين فصل انجام داد.


در همين فصل و روز 27 سپتامبر مسي اولين بازي اروپايي‌اش را مقابل اودنيزه ايتاليا در ليگ قهرمانان اروپا انجام داد.

**فصل 2006-2007

در فصل 7-2006، مسي خود را به عنوان بازيکن اصلي بارسلونا مطرح کرد و در 26 بازي 14 گل زد او در ديدار برابر راسينگ سانتاندر هت تريک کرد و اولين بازيکن شد که (پس از ايوان زامورانو رد فصل 95-1994 که براي رئال هت تريک کرده بود) تواسنت در لاليگا هت تريک کند.


**فصل 2007-2008

ليونل مسي روز 27 فوريه با بازي برابر والنسيا، براي صدمين بار در ترکيب بارسلونا به ميدان رفت. نام مسي در بين نامزدهاي دريافت جايزه قرار گرفت، اما پس از کاکا و کريستيانو رونالدو در جاي سوم ايستاد. او در راه رقابت براي کسب جايزه بهترين بازيکن سال فيفا نيز پس از کاکا دوم شد.

**فصل 2008-2009 با جدايي 

با جدايي رونالدوينيو از بارسا، پيراهن شماره 10 او به مسي رسيدو در طول اين فصل مسي در کسب جايزه بهترين بازيک سال 2008 فيفا پس از کريستيانو رونالدو در جاي دوم ايستاد. در همين فصل مسي با به ثمر رساندن 9 گل در ليگ قهرمانان اروپا، جوانترين آقاي گل تاريخ اين رقابت‌ها شناخته شد.

** فصل 2009-2010

مسي با اختلاف امتياز بالايي کريستيانو رونالدو را شکست داد و با کسب 437 امتياز در برابر 233 امتياز رونالدو، عنوان بهترين بازيکن جهان را از آن خود کرد او براي دريافت جايزه بازيکن فيفا نيز کريستيانو رونالدو ژاوي – کاکا و اينيستا را شکست داد و براي اولين بار اين جايزه را از آن خود کرد تا اولين آرژانتين باشد که به اين افتخار نائل مي‌آيد. روز 17 ژانويه، مسي صدمين گل خود را براي بارسا در برابر سويا به ثمر رساند.

**فصل 2010-2011

در اين فصل مسي با شکست ژاوي و اينيستا دو تن از هم تيمي‌هاي بار ديگر عنوان بهترين بازيکن جهان را به دست آورد. مسي براي چهارمين بار پياپي بود که در فهرست نامزدهاي بهترين بازيکن جهان قرار گرفته بود. ليونل مسي در فينال ليگ قهرمانان اروپا در ورزشگاه ريمبلي زننده يکي از گلهاي تيمش بود.

**فصل 2011-2012

ليونل مسي با شکست ژاوي هرناندز هم تيمي خود و کريستيانو رونالدو از رئال مادريد جازيه بهترين بازيکن اروپا را به دست آورد. و علاوه بر اين بازهم با شکست ژاوي و رونالدو جايزه بهترين بازيکن سال جهان را نيز تصاحب کرد با کسب اين جايزه مسي پس از يوهان کرايف، ميشل پلاتيني و مارکوفان باستن چهارمين بازيکني شد که سه بار به اين عنوان دست مي‌يابد.

**فصل 13-2012
 

مسي در فصل گذشته به اتفاق کريستيانو رونالدو با 17 گل زده دومين گلزن برتر اروپا شناخته شد، جايزه بهترين بازيکن اروپا در فصل گذشته به اينيستا رسيد.   مسي با به ثمر رساندن يک گل در ديدار برگشت سوپر جام اسپانيا در برابر مادريد، تعداد گلهاي خود در ال کلاسيو را به عدد15 رساند وبه اين ترتيب برترين گلزن تاريخ ال کلاسيکو شد.
 

ليونل مسي با به ثمر رساندن 86 گل، رکورد 85 گل زده در طول يک فصل توسط گرد مولر را شکست. مولر در سال 1972 با بايرن مونيخ و تيم ملي آسمان 85 گل به ثمر رسانده بود و سرانجام فصل 13-2012 را با به ثمر رساندن 91 گل به پايان برد و رکورد جديدي را به جاي گذاشت ليونل مسي روز گذشته ژانويه سال 2013 بار ديگر با شکست دادن کريستيانو رونالدو و اينيستا عنوان بهترين بازيکن جهان را به دست آورد وبه اين ترتيب اولين بازيکن شد که چهار بار اين جايزه را کسب مي کند.

**سابقه ملي

در سال 2004 به ليونل مسي بازي در تيم ملي جوانان اسپانيا پيشنهاد شد اما او اين پيشنهاد را رد کرد و در ژوئن همان سال به تيم ملي زير 20 ساله هاي آرژانتين براي ديداري دستانه مقابله پاراگوئه دعوت شد او در سال 2005 به همراه تيم ملي جوانان آرژانتين در هلند قهرمان جهان شد مسي در اين مسابقات بهترين بازيکن و بهترين گلزن شد.

مسي اولين بازي خود براي تيم ملي بزرگسالان آرژانتين را روز 17 آگوست سال 2005 در برابر مجارستان در سن 18 سالگي انجام داد. دقيقه 63 به عنوان بازيکن تعويضي وارد ميدان نشد، اما دو دقيقه بعد توسط مارکوس مرک داور بازي از زمين مسابقه اخراج شد ليونل مسي اولين گل ملي خود را اول مارس سال 2006 در ديداري دوستانه برابر کرواسي به ثمر رساند.

اولين هت تريک او براي تيم ملي کشورش نيز در برابر سوئيس در روز 9 ژوئن سال 2012 رقم خورد. در جام جهاني 2006 مسي در برابر صربستان و مونته نگرو به ميدان رفت وبه اين ترتيب جوانترين بازيکن آرژانتين در تاريخ جام جهاني لقب گرفت و در پيروزي 6 بر صفر آرژانتين يکي از گلهاي تيمش را به ثمر رساند که اين گل نام او را به عنوان جوانترين گلزن جام جهاني 2006 و ششمين گلزن جوان تاريخ جام جهاني مطرح ساخت. مسي تا کنون 76 بار براي آرژانتين بازي کرده و 31 گل به ثمر رسانده است.

**حضور در المپيک

مسي از حضور در بازي هاي المپيک 2008 پکن منع شده بود. اما گوارديولا که تازه به بارسا آمده بود به مسي اجازه همراهي آرژانتين را داد. او به تيم ملي المپيک کشورش ملحق شد و با گلزني‌هاي خود در اين رقابت‌ها باعث قهرماني آرژانتين شد.

**خارج از فوتبال

زندگي مشخص
ليونل مسي در مقطعي با دختري به نام ماکارنو لموس که او هم اهل روزاريو بود رابطه عاطفي داشت گفته مي‌شود زماني که مسي براي گذراندن دوران نقاهت (ريکاوري) چند روز قبل از شروع جام جهاني 2006 به کشورش برگشته بود، اين دختر توسط پدرش به او معرفي شده بود.
همچنين او با لوچيانا سالازار، مدل آرژانتين نيز رابطه‌اي داشت در ژانويه سال 2009 بود که مسي در کانال 33 گفت، نامزدي دارد که در آرژانتين زندگي مي کند. نام نامزد او آنتونلا بود.

حاصل ازدواج مسي با آنتونلا پسري به نام تياگو است که روز دوم نوامبر سال 2012 به دنيا آمد.

**امور خيريه

در سال 2007، مسي يک بنياد خيريه به نام بنياد لئومسي تاسيس کرد که آموزش و مراقبت‌هاي بهداشتي و درماني براي کودکان فراهم مي‌کند. مسي که خود در دوران کودکي مشکلات پزشکي داشت کودکان بيمار آرژانتين را در اسپانيا تحت معالجه قرار مي‌دهد. هزينه‌هاي اين بنياد توسط فعاليت‌هاي خود مسي تأمين مي‌شود. در مارس سال 2010، مسي سفير حسن نيت يونيسف اعلام شد فعاليت‌هاي مسي به عنوان سفير يونيسف حمايت از حقوق کودکان است. اين ستاره آرژانتين خوابگاهي را نيز براي باشگاه نيوولز در داخل ورزشگاه اين باشگاه براي آکادمي جوانان ساخته است.  



برچسب ها: مسی ، فوتبال ، بارسلونا ، messi ، football
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
United States of America
روزبه
۱۹:۵۷ ۲۱ اسفند ۱۳۹۲
عالی بود
آخرین اخبار