انجمن مفاخر معماري ايران استان گلستان را به عنوان استان سال 92 نامگذاري کرد.

سيد عليرضا قهاري رئيس انجمن مفاخر معماري ايران به خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت:کارگروه ایرانشناسی در انجمن مفاخر معماری ایران، استان گلستان را به عنوان استان سال 92 انتخاب کرد.  
وي افزود:استان گلستان در شمال ایران قرار دارد و با استان های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه بوده و خلیج گرگان و شبه جزیره آشوراده هنوز بهشت پرندگان مهاجر هستند و صیادان بندرترکمن مرغوب ترین و گران ترین خاویار جهان را با صید ماهیان خاویاری تولید می کنند.
قهاري تصريح کرد: دو بندر مخدومقلی و گمیشان آمیزه ای هستند از فرهنگ های مازندرانی، ترکمن، روسی و حتی قزاق و معماری شان با همه شهرهای شمال ایران تفاوت دارد.
 رئيس انجمن مفاخر معماري ايران بيان کرد: پارک ملی گلستان یکی از غنی ترین زیستگاه های جانوری در کره زمین بوده و گنبد کاووس با بنای رفیع آجری خود که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است و با توان مهندسی فوق العاده سازندگان خود مهمترین اثر معماری در ایران را در قلب خود دارد که پس از هزار سال همچنان استوار و محکم پا برجا مانده است.
وي اظهار داشت:قبایل ترکمن هنوز به زیستن در اُبه های زیبا وفادارند و غرور خود را در تازاندن اسبان تیزتک می جویند و هنر را در بافتن قالیچه های زیبا و خوش نقش و نگار. خرده فرهنگ های انسانی، گلستان را به موزاییکی از فرهنگ های بومی با لهجه ها، آداب و رسوم و شیوه های معیشتی متفاوت تبدیل کرده است.
قهاري افزود: این استان با کشور ترکمنستان نیز دارای مرزی طولانی است.
رئيس انجمن مفاخر معماري ايران  تصريح کرد:انتخاب سالانه استان های کشور برای معرفی به ایرانیان وجهانیان از سال 1386 توسط کارگروه ایرانشناسی در انجمن مفاخر معماری ایران آغاز و فعالیت های آن در هر سال به یک استان تخصیص پیدا کرده است.
وي افزود: تا کنون استان های سمنان، اصفهان، مرکزی، زنجان، همدان و بوشهر به ترتیب به عنوان استان سال انتخاب و معرفی شده اند. بر اساس این روند، در سال 1392 انجمن مفاخر معماری ایران، برای معرفی استان گلستان با همکاری مقامات استان و فعالان بخش خصوصی در استان اقدام خواهد کرد. /ص
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.