"دني پوستل" عضو مرکز مطالعات خاورميانه در مقاله اي تحت عنوان "چاوز و خاورميانه" كه در پايگاه تحليلي "كامن دريمز" منتشر شده به روابط "هوگو چاوز" رئيس جمهور فقيد ونزوئلا با كشورمان و دفاع وي از كشورهاي مستقل خاورميانه و شمال آفريقا و مقاومت آنان در مقابل تجاوزكاري بيگانگان پرداخته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از كامن دريمز ، نويسنده با اشاره به روابط حسنه ونزوئلا در دوران زمامداري "هوگو چاوز" رئيس جمهور فقيد آن كشور و روابط وي با كشورهاي ديگر در قاره هاي مختلف جهان  مي افزايد "بيشتر در مورد ميراث "هوگو چاوز" رئيس جمهور فقيد ونزوئلا صحبت مي شود و در مورد برنامه هاي داخلي وي و ميراثي كه در قاره آمريكاي لاتين به جا گذاشت اظهارنظر شده است. همچنين اكثر تحليلگران در مورد روابط خصمانه "آمريكا" با ونزوئلاي دوران چاوز سخن گفته اند. دوران چهارده ساله رياست جمهوري چاوز در ونزوئلا (2013-1999) دوراني كليدي براي آمريكاي لاتين بود اما در اين ميان كمتر در روابط وي با ساير كشورهاي جهان در قاره آفريقا و خاورميانه سخن به ميان آمده است. همچنين كمتر به موضع گيري وي در قبال كشورهاي مختلف از آغاز "بيداري اسلامي" از اواخر سال 2010 ميلادي و اوج روابط ونزوئلا و ايران از تابستان 2009 ميلادي پرداخته شده است. 
بگذاريد در همين جا احترام خود را نثار ميراث چاوز و انقلاب بوليواري مدنظر او نمايم. همانگونه كه "مارك ويزبرات" از مركز تحقيقات "اقتصاد و سياستگذاري" گفته است "دولت چاوز موفق شد تا فقر در ونزوئلا را به ميزان 70 درصد كاهش دهد و دسترسي همگاني به آموزش را افزايش دهد. در زمان زمامداري وي ميزان محصلين در ونزوئلا به ميزان دو برابر افزايش يافت." چاوز نشان داد كه مي توان از طريق انتخابات و نه با گلوله به قدرت رسيد. وي در انتخابات عمومي پيروز شد و بارها در انتخابات پيروز ميدان بود. من ميراث وي  در مقابل سياست هاي "نئوليبرالي" را مي ستايم. بنابراين من خود را يك هوادار چاوز و راهش مي دانم. 
روابط حسنه جمهوري اسلامي ايران و ونزوئلا در دوران رياست جمهوري چاوز: 
پس از فتنه سال 2009 ميلادي در ايران هوگو چاوز در كنار دكتر "محمود احمدي نژاد" رئيس جمهوري اسلامي ايران ايستاد و پيروزي وي در انتخابات رياست جمهوري را به وي تبريك گفت. در بيانيه اي كه در آن زمان از سوي وزارت امور خارجه ونزوئلا منتشر شد آمده است "دولت ونزوئلا قويا مخالفت خود را با كارزارهاي بي پايه و اساسي كه براي بي اعتبار نمودن نهادهاي نظام جمهوري اسلامي ايران تشكيل شده اند محكوم مي كند. از ديدگاه كشورونزوئلا اين دست از اقدامات مداخله در امور داخلي جمهوري اسلامي ايران است و مخالفان جمهوري اسلامي در صددند تا آن نظام را بي ثبات سازند." 
مخالفت چاوز با مداخلات خارجي در كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا: 
وي در ادامه به مخالفت چاوز در مقابل تجاوز بيگانگان عليه كشور ليبي و مخالفت او با تروريست هاي سوري مي پردازد و مي گويد "چاوز در مورد بحران سوريه و تجاوز قدرتهاي بيگانه عليه آن كشور سكوت نكرد. وي در سال 2011 ميلادي عليه تجاوز خارجي ها در ليبي موضع گيري نمود و اين اقدام را محكوم كرد و اظهار داشت ما از "ملت ليبي حمايت مي كنيم و دركنار آنان خواهيم ايستاد." چاوز پس از آغاز مداخلات خارجي در سوريه و فعاليت تروريست هاي سوري در آن كشور نيز اظهار داشت "ما چگونه مي توانيم از حكومت بشار اسد حمايت نكنيم؟"اتحاديه "آلبا" كه به ابتكار چاوز و با حضور كشورهاي مختلف آمريكاي لاتين برگزار شده بود نيز موضع گيري قدرتهاي غربي در مورد بحران سوريه را محكوم كرد و اظهار داشت كه اين كار مداخله در امور داخلي آن كشور بوده است. چاوز با ديدگاهي واقع بينانه در صدد بود تا از كشورهاي جهان سوم در مقابل هژموني امپرياليست ها دفاع و حمايت نمايد." 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار