در مقاله زير به معرفي کامل راسل کرو، بازيگر مطرح سينماي جهان و برنده جايزه اسکار مي پردازيم.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ 
نام: راسل ايرا کرو
متولد: هفتم آوريل 1964 ميلادي در ولينگتون نيوزيلند
قد: يک متر و هشتاد سانتي متر
راسل کرو در هفتم آوريل 1964 در خانواده اي سينمايي ديده به جهان گشود؛ چرا که هم پدرش "جان الکساندر کرو" و هم مادرش "جوسلين ييوون" هر دو در پروژه هاي سينمايي کار مي کردند، اما پدرش علاوه بر اين کار، مديريت هتلي در نيوزيلند را نيز برعهده داشت و از آن جهت امرار معاش مي کرد.
نژاد راسل تلفيقي از نژادهاي ولزي، اسکاتلندي، نروژي، انگليسي و آلماني است، اما خود را يک مرد از نژاد انگليسي محسوب مي کند.

وقتي راسل تنها 4 سال داشت، خانواده وي به سيدني استراليا مهاجرت کردند تا فعاليت سينمايي خود را در اين شهر از سر گيرند و هنگامي که وي به سن شش سالگي رسيد، براي اولين بار در سريالي تلويزيوني با توصيه والدينش به نام "نيروي جاسوس" نقشي کوتاه را ايفا کرد و توانست از همان کودکي مقدمات حضورش در عالم سينما را تدارک ببيند.
راسل در همان دوران نقش کوتاه ديگري را در سريال "دکتر جوان" نيز ايفا کرده است.
راسل تحصيلات متوسطه خود را در دبيرستان "سيدني بويز" ادامه داد و در 14 سالگي به همراه خانواده اش به زادگاه خود بازگشت و تحصيلات متوسطه اش را در ولينگتون ادامه داد و سرانجام در 16 سالگي و پس از پايان دوران دبيرستان تصميم قطعي خود را براي تبديل شدن به بازيگري حرفه اي گرفت.
 کرو در اوايل دهه 80 ميلادي به استراليا رفت و مدتهاي مديدي را در اين کشور به فراگيري متدهاي بازيگري پرداخت و به خاطر اقامت طولاني مدتش در اين کشور، سرانجام در سال 2006 ميلادي مليت استراليايي خود را دريافت کرد.

آغاز کار با موسيقي
کرو در سالهاي اوليه ورودش به استراليا به حرفه آهنگسازي و خوانندگي پرداخت و سعي کرد تا در اين زمينه به موفقيت هاي چشمگيري دست يابد، اما اين حرفه نتوانست چندان براي وي شهرتي جهاني کسب کند و تنها به عنوان خواننده اي محلي شناخته شد.
راسل از اين موضوع رنجيده مي شد و تلاش مي کرد تا به آرزويش که همانا شهرت و کسب وجهه بين المللي است، دست يابد و به همين دليل به مسير خود در جهت بازيگر شدن ادامه داد.

ادامه بازيگري در استراليا
کرو در 21 سالگي مجوز حضور در انستيتو ملي درام استراليا را دريافت کرد و در آنجا در تئاتر هاي بيشماري به بازي پرداخت و تقريبا در تمامي نقش هاي متنوع در عرصه تئاتر بازي کرد.

درخشش در ابتداي بازيگري
اولين حضور حرفهاي راسل در فيلم تقاطع در سال 1990 ميلادي و به کارگرداني جورج اوگيلوي بود و اين مسير موفقيت با فيلم اثبات در سال 1991ميلادي ادامه يافت.
اما اوج درخشش راسل در سينماي استراليا به حضورش در فيلم "رامپر استامپر" در سال 1992 ميلادي مربوط مي شود، جائي که او در فيلم فوق نقش بيماري رواني که در عين حال نژادپرست نيز هست را ايفا مي کند.
حضور راسل در "رامپر استامپر" موجب شد تا اين بازيگر وجهه اي جهاني پيدا کرده و آوازه هنرپيشگي اش فراتر از استراليا برود.

حضور در هاليوود و دنياي جديد بازيگري
راسل درپي آشنايي که با شارون استون بازيگر مطرح هاليوودي پيدا کرد، توانست مسير ورود به دنياي هاليوود را پيدا کند و دنياي جديدي را در اين حوزه تجربه کند.
اولين نقش هاليوودي کرو به حضورش در کنار جين هاکمن و شارون استون در فيلم "چابک و مرده" محصول 1995 ميلادي باز مي گردد که راسل توانست نقدهاي مثبتي را عليرغم تجاري بودن فيلم کسب کند.
بعد از اولين تجربه حضور کرو در هاليوود، وي در فيلم هاي متعددي همچون "راه برگشتي نيست"، "ذوق هنرپيشگي"، "حادوي سترگ" در سالهاي 95 و 96 ميلادي حضور يافت.

حضور شاخص در محرمانه لس آنجلس
کرو در فيلم شاخص محرمانه لوس آنجلس به کارگرداني "کرتيس هنسون" محصول سال 97 ميلادي در نقش کارآگاهي ماجراجو حاضر شد که بابت درخشش نسبتا موفق در اين فيلم، کانديداي دريافت جايزه از جشنواره هاي "ستلايت" و "اتحاديه صنفي بازيگران" شد.

کسب شهرت ويژه
بازي در محرمانه لوس آنجلس براي کرو شهرتي خاص در هاليوود کسب کرد و از وي براي بازي در فيلم هاي بسياري دعوت شد که وي حضور در فيلم هاي تجاري و گاها هنري همچون "بهشت سوزان"، "بيداري" و "راز آلاسکا" را در خلال سالهاي 97 الي 99 ميلادي، قبول کرد.
بازي در سه فيلم گفته شده فوق تنها موفقيت هايي صرفا تجاري را عايد کرو کرد و وي نتوانست به ذائقه مطلوب هنري خود در صنعت سينما، تداوم دهد.

سه موفقيت پي در پي در عالم سينماي هنري

سال 1999 ميلادي، سال حضور راسل در فيلم نفوذي است و وي در اين فيلم به کارگرداني مايکل مان در کناره ستاره سينماي جهان يعني آل پاچينو حضوري موفق را تجربه مي کند که بابت آن نامزد جشنواره هاي معتبر از جمله اسکار، بفتا، گلدن گلوب و اس اي جي مي شود.
وجه کرو پس از نفوذي به وجهه اي کاملا هنري تبديل شده بود و وي صرفا حضور در فيلم هاي هنري را قبول مي کرد و در انتخاب فيلم هايش دقت بسيار بالايي را صورت مي داد.
پس از نفوذي، راسل پيشنهاد رايدلي اسکات براي حضور در نقش اول فيلم گلادياتور را قبول کرد و اين دو همکاري بسيار موفقي را در اين پروژه تجربه کردند.

فيلم گلادياتور فيلمي کاملا شاخص در عالم سينما محسوب مي شد که توانست در اسکار سال 2001 ميلادي، 5 جايزه را از آن خود کند و براي راسل نيز اولين اسکار را به ارمغان آورد.
راسل در اين سال جوايز و تقديرهاي متعددي بابت حضور موفق در گلادياتور کسب کرد و نقش ماکسيموس در اين فيلم به يکي از ماندگارترين چهره هاي سينمايي تبديل شد.
وي در بين حضورش در دو فيلم "گلادياتور" و "يک ذهن زيبا" به بازي در پروژه سينمايي "اثبات زندگي" پرداخت که نتوانست موفقيت چندان چشمگيري را همچون ديگر فيلم هاي کرو در آن سالها کسب کند.

وي در سال 2001 ميلادي در پروژه تحسين برانگيز "يک ذهن زيبا" به کارگرداني ران هاوارد نقش رياضيداني را ايفا کرد که مبتلا به بيماري رواني شيزوفرني است.
راسل بابت اين فيلم نيز تقديرهاي بسياري را دريافت کرد و حتي براي سومين بار نامزد دريافت جايزه اسکار و در عين حال گلدن گلوب و اس اي جي شد و حتي جايزه جشنواره آکادمي انگلستان موسوم به بفتا را نيز از آن خود کرد.

بازگشت به دنياي تجاري

در سال 2003 ميلادي، راسل در پروژه سينمايي "فرمانده و سالار" سعي کرد تا حيطه اي تجاري را با اين فيلم تجربه کند، اما علي رغم بودجه کلاني که بابت اين فيلم هزينه شد، فيلم از لحاظ تجاري شکست مالي خورد و در عين ناباوري برنده دو جايزه اسکار شد.
کرو نيز بابت حضورش در نقش اول فيلم "فرمانده و سالار" نامزد دريافت جايزه بهترين بازيگر مرد از جشنواره گلدن گلوب شد.

ماندگاري مرد سيندرلايي

کرو در سال 2005 ميلادي در فيلم "مرد سيندرلايي" بار ديگر با "ران هاوارد" تجربه همکاري پيداکرد و در آن نقش بوکسوري فقير را ايفا مي کند که بابت نجات دادن خانواده اش از فقر، ناچار مي شود تا دوباره به رينگ بازگردد.
اين درام احساسي هم از سوي منتقدين و هم از سوي مردم مورد استقبال ويژه قرار گرفت و نامزدي در جشنواره گلدن گلوب و اتحاديه صنفي بازيگران را براي راسل به ارمغان آورد.

حضور در سراشيبي سقوط
با پايان حضور در مرد سيندرلايي، کرو در فيلم هايي عجيب و کاملا ضعيف از لحاظ ساختاري همچون "يکسال خوب"، "مهرباني"، "مجموعه دروغ ها" و "قوانين بازي" را در خلال سالهاي 2006 الي 2009 ميلادي تجربه کرد.
از فيلم هاي تقريبا شاخص کرو در اين سالها مي توان به فيلم هاي "سه و ده دقيقه به يوما" و "گنگستر آمريکايي" اشاره کرد.

سالهاي اخير
در سال 2010 ميلادي، کرو همکاري مشترک ديگري با رايدلي اسکات را در فيلم "رابين هود" تجربه کرد، ولي به خاطر ماهيت تجاري پروژه، فيلم فوق درخشش قابل توجهي را کسب نکرد.
وي در همان سال در پروژه "سه روز ديگر" نيز بازي کرد که اين فيلم ها نيز نقدهاي مثبتي را دريافت نکرد.


کرو در سال 2012
راسل در 2012 ميلادي در دو پروژه با نامهاي "مردي با مشت آهنين" و "بينوايان" حضور يافت که تنها فيلم دوم وي در اين سال در چشم منتقدان بسيار مطلوب جلوه کرد.
عليرغم آنکه بازي کرو در "بينوايان" نتوانست چندان جلوه کند، اما اين فيلم موفق شد تا جوايز بسياري همچون 3 جايزه اسکار را از آن خود کند و در بسياري از بخش ها حائز نامزدي در اين جشنواره شود.

پروژه هاي آتي
کرو در سال 2013 در سه فيلم "شهر شکسته"، "مرد استيل" و "داستان زمستان" حضور خواهد يافت که البته فيلم اول اين بازيگر اخيرا اکران شد و نتوانست موفقيت مطلوبي را در گيشه کسب کند.
وي در سال 2014 ميلادي نيز با فيلم "نوح" به کارگرداني دارن آرونوفسکي، فيلمساز مشهور آمريکايي به پرده هاي نقره اي سينماها باز مي گردد.

زندگي خصوصي
راسل روابط زناشويي توام با فراز و فرود بسياري با دنيله اسپنسر، بازيگر استراليايي داشته است و آغاز اين رابطه پس از حضور اين دو در فيلم "تقاطع" در سال 1990 ميلادي شکل گرفت.
اين زوج در 7 آوريل 2003 ميلادي و در سن 39 سالگي راسل با هم ازدواج کردند و حاصل ازدواج آنها دو پسر با نام هاي چارلز و تنيسون است که به ترتيب در سالهاي 2003 و 2006 ميلادي بدنيا آمده اند.
طبق گفته ها، اين زوج در ماه اکتبر سال 2012 ميلادي رسما از هم جدا شدند.
همچنين؛ در سالهاي اوليه 2000 ميلادي شايعاتي مبني بر رسوايي اخلاقي کرو و مگ رايان پس از حضور اين دو در فيلم "اثبات زندگي" منتشر شد.

محل اقامت
کرو به صورت کلي در استراليا زندگي مي کند و در جاي جاي اين کشور از جمله سيدني، کوئينزلند و کافزهاربور زمين ها و خانه هاي مسکوني داراست.

تهديد از سوي القاعده
کرو در مصاحبه با مجله "جي کيو" عنوان کرد که وي قبل از جشنواره اسکار سال 2001 ميلادي از سوي گروهک القاعده تهديد به ربوده شدن شده بود.
اين خبر را ماموران اف بي آي به راسل مخابره کرده بودند و به همين جهت، وي با تدابير شديد امنيتي از سوي ماموران به مراسم اسکار در 25 مارس 2001 راهي شد.

حضور در تمبر يادبود استراليايي
در اقدامي در سال 2009 ميلادي، راسل به همراه جفري راش، کيت بلانشت و نيکول کيدمن در مراسمي افتخاري به عنوان چهره هاي افسانه اي سينما حضور يافتند.
درخلال اين مراسم، تمبر يادبودي از اين 4 ستاره استراليايي پرده برداري شد و از اين چهار بازيگر تقدير و تشکر خاصي به عمل آمد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۲۵ تير ۱۳۹۵
خیلی دوسش دارم،خیلی باابهته،مخصوصا تو گلادیاتور.
آخرین اخبار