یک کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در سال آینده طرف غربی با دست کشیدن از مواضع نامعقول‌اش زمینه را برای نشست آتی در آلماتی به سمت اجرایی شدن مذاکرات 8 ساله فراهم کند، گفت: این مهم می‌تواند ایران را از پیشینه‌ای سنگین همچون تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا جدا کرده و به سمت یک نقطه جدید برای حرکت به آینده پیش برد.

حسین کنعانی مقدم در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران سال گذشته را سالی پرچالش برای دیپلماسی ایران در عرصه بین‌المللی دانست و گفت: دیپلماسی فعال ایران یکی از شاخص‌های مهم در منطقه پس از موج عظیم بیداری اسلامی به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: ایران توانست روابط‌ش را با کشورهای منطقه همچون مصر به سمت و سویی سوق دهد که در ادامه آن هم‌گرایی اسلامی شکل گرفت.

کنعانی‌مقدم با اشاره به اقدامات مثبت و سازنده دیپلماسی فعال ایران در حل بحران سوریه و فلسطین و تلاش برای تنش‌زدایی در این منطقه، افزود: از جمله اقدامات مثبت جمهوری اسلامی ایران در منطقه می‌توان به آزاد کردن گرونگان‌های ایرانی از سوریه، حمایت‌های بین‌المللی ایران از آرمان‌های اسلامی ملت فلسطین و خنثی کردن کارشکنی‌های غرب علیه کشورمان اشاره کرد.
 
وی ادامه داد: اعمال فشارهای آمریکا علیه کشورمان که با تهدید و تحریم‌های بین‌المللی همراه بود نه تنها نتوانست ایران را به تسلیم وادار کند بلکه انجام اینگونه اقدامات موجب شد تا طرف غربی‌ چاره‌ای جز نشستن پشت میز مذاکره نداشت.

کنعانی‌مقدم با تاکید بر اینکه غرب نیز بر این باور است که نفوذ بالای ایران در عرصه بین‌المللی از شکل‌گیری هرگونه اجماع جهانی علیه کشورمان جلوگیری خواهد کرد، افزود: تاثیر بسزای جمهوری اسلامی ایران در حل بحران سوریه و بحرین و همچنین حضور مستمر کشورمان در گسترش موج عظیم بیداری اسلامی از دیگر عوامل تاثیرگذار در موفقیت‌های بالای سیاست خارجی کشورمان در سال اخیر قلمداد می‌شود.
 
وی یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود که در سال آینده طرف غربی با دست کشیدن از مواضع نامعقول‌اش و همچنین به رسمیت شناختن حقوق هسته‌ای کشورمان زمینه نشست آتی در آلماتی را به سمت اجرایی شدن مذاکرات 8 ساله فراهم کند.

این کارشناس سیاست خارجی در پایان خاطر نشان کرد: این مهم می‌تواند ایران را از پیشینه‌ای سنگین همچون تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و تهدیدهای غرب جدا کرده و به سمت یک نقطه جدید برای حرکت به آینده پیش برد.

انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار