معاون برنامه ریزی استاندار اردبیل گفت : روابط تجاری این استان با كشور روسیه گسترش می یابد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / سیدحامد عاملی در جلسه كارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان با اشاره انعقاد قرار داد همكاری تجاری اتاق بازرگانی استان اردبیل با شهر ریوتف روسیه افزود: پیگیری توسعه روابط تجاری این استان با كشورهای همسایه شمالی و بویژه روسیه از اهمیت بسیار بالایی از نظر افزایش سطح تولیدات غیرنفتی و رونق بخش صنعت استان دارد.

وی گفت: همه باید كمك كنیم تا این قرارداد عملیاتی شود چرا كه روسیه بازار بزرگ و خوبی دارد و اگر آن را بدست بگیریم ضمانت كامل و مادام العمر برای كالاهای تولید استان بویژه در زمینه صادرات محصولات كشاورزی ایجاد خواهد شد.

معاون برنامه ریزی استاندار اردبیل دلیل این امر را ثبات و عدم اشباع بازار در آینده نزدیك در كنار عدم وجود مشكلات امنیتی و قانونی در كنار بالا بودن میزان قیمت تمام شده محصولات در آنجا نسبت بازار داخلی و در نتیجه توجیه اقتصادی بالا دانست.

عاملی افزود: تحقق این امر منجر به توسعه و رونق گلخانه ها و در نهایت رشد اقتصادی منطقه خواهد شد.

وی همچنین در زمینه پیشنهاد طرف روسی مبنی بر اجاره 187 غرفه گفت: هم اكنون توانایی های استان بیش از اجاره 30 غرفه نیست ولی در جلسات توسعه استان های شمال غرب كه در سال آینده برگزار خواهد شد می توان این بحث را مطرح كرد و از سایر استان های همجوار خواست با پیشقراولی استان اردبیل در این زمینه مشاركت داشته باشند.

معاون برنامه ریزی استاندار اردبیل خواستار متمركز شدن بخش صادرات استان بر روی ایجاد نمایشگاه در شهر ریوتف روسیه در سال آینده شد و افزود: برپایی نمایشگاه مجدد در كشور آذربایجان به دلیل محدودیت بازار و تلاش های بازرگانان اردبیلی طی سال های گذشته در این كشور طی سال های اخیر چندان صرفه ندارد.

عاملی همچنین گفت: حوزه صنایع دستی و گردشگری تركیه برای ما اهمیت دارد و باید در این زمینه فعال باشیم تا بتوانیم در ورود گردشگران تركیه به این استان و هم سفر ایرانیان به كشورهای تركیه همكاری‌های متقابل داشته باشیم.

وی افزود: به دلیل حضور استان های مختلف در تركیه و با توجه به بكر بودن نسبی بازار روسیه باید بر برپایی نمایشگاه در ریوتف روسیه در سال آینده تمركز بیشتری داشته باشیم.

عاملی در ادامه بر اعزام هیات‌های تجاری استان به كشورهای هدف صادرات از جمله روسیه ، تركیه ، گرجستان ، آذربایجان و عراق تاكید كرد و گفت: برپایی نمایشگاه صرف حضور و بازدید تجار از نمایشگاه های بین اللملی موجب تغییر و رشد تولیدات استانی خواهد شد.

وی اظهار كرد: در این زمینه تدوین كتابچه توانمندی‌های استان در حوزه‌های تجاری ،‌ اقتصادی ، صنعتی و گردشگری به زبان های انگلیسی و روسی با همكاری اداره كل امور اقتصادی در جذب سرمایه های كشورهای هدف تاثیر خوبی خواهد داشت.

معاون برنامه ریزی استاندار اردبیل در ادامه از اعمال برخی محدودیت ها در زمینه واردات و صادرات خبر داد و افزود: اگرچه دارندگان كارت بازرگانی مجاز به واردات و صادرات همه نوع كالا هستند اما اعمال برخی محدودیت‌ها از طرق قانونی به منظور تنظیم بازار ضروری است.

وی بیان كرد: اعمال قوانین نظارتی و محدودیت‌ها حتی در نظام های سرمایه داری قابل قبول بوده و اعمال آن حتی با وجود شعار تجارت آزاد برای تسلط و تنظیم بازار داخلی در این كشورها صورت می گیرد و ما نیز نباید از این امر غافل باشیم بویژه كه برخی مشكلات در زمینه واردات بی رویه دام زنده از كشورهای ارمنستان و گرجستان توسط تجار رخ داد/س 

برچسب ها: اردبیل ، روابط ، تجاری ، با ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.