یک کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی ایران طی یک سال گذشته همواره بر اصل تشنج‌زدایی اهتمام ورزیده است، گفت: ایجاد وفاق و همگرایی با همه کشورهای اسلامی در منطقه را می‌توان از دیگر نکات مهم در روند دیپلماسی ایران در یک سال اخیر برشمرد.

حسن هانی‌زاده در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به موفقیت‌های چشمگیر دستگاه دیپلماسی ایران در سال 91، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره طی یک سال گذشته موفقیت‌های قابل قبولی در حوزه دیپلماسی کشورمان بدست آورده که دخالت‌های قدرت‌های فرامنطقه‌ای همچون آمریکا و غرب در مسایل داخلی کشورهای منطقه مانع از شکل‌گیری روابط عمیق‌تر میان ایران با آنها شده است.

وی با اشاره به اینکه ایران در حوزه آفریقا و جنوب شرقی آسیا به موفقیت‌های کاملا مطلوبی در زمینه دیپلماسی رسمی و عمومی خود داشته است، اظهار داشت: متأسفانه حضور آمریکا در حوزه خلیج فارس در راستای مسائل سیاسی و امنیتی به دامن زدن برخی سوء تفاهم‌ها میان کشورهای عضو همکاری های خلیج فارس و ایران منجر شده است.

هانی‌زاده ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره پس از بیداری اسلامی در شمال آفریقا با حضوری فعالانه در فضای سیاسی کشورهای متحول شده به برقراری رابطه میان کشورهایی همچون مصر، لیبی و تونس برآمده است.

این کارشناس سیاست خارجی با تاکید بر اینکه در نشست آلماتی پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در روند مذاکرات ایران با 1+5 صورت گرفت، خاطر نشان کرد: اعترافات ضمنی کشورهای 1+5 برای به رسمیت شناختن حق هسته‌ای ایران بیانگر آن است که کشورمان در مسئله هسته‎ای بسیار هوشمندانه عمل کرده و توانسته علی رغم جریان‌سازی‌های خبری به جلب اعتماد افکار عمومی دست یابد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار