کتیبه بیستون به‌علت نفوذ آب و رویش گل سنگ‌های زیاد، دچار ترک‌خوردگی‌های مشهودی شده و کارشناسان برای جلوگیری و ممانعت از گسترش این ترک‌ها در حال مرمت آن هستند

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

کتیبه جهانی بیستون در استان کرمانشاه قرار دارد ودر سال 2006 در یونسکو ثبت شده است.

این کتیبه به‌دستور داریوش کبیر، از پادشاهان مقتدر هخامنشی در رشته کوه بیستون و جنوب کوه پرآو در فاصله چندین متری از سطح زمین ساخته شده است.

ارتفاع کتیبه 7 متر و 80 سانتی‌متر و طول آن 22 متراست و به پنج زبان نگارش شده است که عامل اصلی شناخت خط میخی فارسی باستان بوده است.

بر روی این کتیبه اهورامزدا با چهره انسانی و ریشی مستطیل شکل کهخورشید از پشت سرش می‌تابد، نشان داده می‌شود.

روبه‌روی اهورا مزدا، داریوش در حال گرفتن حلقه قدرت و پادشاهی از اهورامزدا است و اهورامزدا با دست چپش کمانی را گرفته و دست راستش در حال نیایش است. زیر پای داریوش گئومات (دشمن نیکی)2 دستش را به حالت تضرع به‌سوی داریوش دراز کرده و لگدمال شده است.

پشت سر داریوش نیزه‌دار (گبری) و کماندار (آسپاتینا) ایستاده‌اند. روبه‌روی داریوش 8 نفر از غاصبان به زنجیر کشیده شده‌اند.

کارمرمت این کتیبه با همکاری چند تیم آلمانی و کارشناسان داخلی که از کارشناسان طراز اول بین‌المللی هستند، درحال انجام است.

با رایزنی اساتید مجرب دانشگاه برلین برای بازسازی کتیبه از ابزارهای استاندارد دنیا استفاده می شود و صدمات ناشی از نفوذ آب و ترک خوردگی‌ها تا حدودی قابل جبران است.

علت اصلی تاخیر در اتمام پروژه بازسازی، مساعد نبودن شرایطآب و هوایی و مسائل اعتباری مالی پروژه بوده است که تا این مرحله 200 حدود میلیون تومان برای این کار هزینه شده است./س

برچسب ها: کرمانشاه ، کتیبه ، مرمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.