واشنگتن پست با اشاره به ناراحتی نیوزیلندیها از قسمتی از فیلم آرگو، در صدد است که دلیل کمک نکردن سفیر این کشور در تهران به دیپلماتها را ترس از قطع صادرات گوشت عنوان کند درصورتیکه خود مقاله در ادامه به ناراحتی مردم این کشور از آمریکا در چند قضیه تاریخی به خصوص حمایت از استعمارگران انگلیسی اشاره دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از واشنگتن پست، "جان کی" نخست وزیر کشور نیوزیلند از تهیه کنندگان فیلم آرگو که اخیراً جایزه اسکار را نیز برده، خواسته که به طور رسمی از این کشور عذرخواهی کنند . آنها از تهیه کنندگان این فیلم خواسته اند به خاطر نشان دادن چهره ای منفی از کشور نیوزیلند از آنان عذرخواهی کنند. 

"کی" در این شکایت با دیگر مقامات رسمی کشور نیوزیلند همراه شده است . حتی روزنامه های نیوزیلند نیز در صفحات اصلی خود برآشفتگی خود را از این فیلم نشان داده اند . به نظر می رسد این یک جدال واقعی است . "بن افلک" کارگردان این فیلم، در رسانه ها به مقامات نیوزیلند پاسخ داده است . او گفته است که من نیوزیلند و نیوزیلندی ها را دوست دارم . می‌خواهم که این قضیه همینجا تمام شود. عمدی در کار نبوده است .

حالا سوال این جاست که چرا مقامات بلندپایه کشور نیوزیلند در مورد این فیلم شاکی اند؟ حال آنکه بسیاری از مردم غیرنیوزیلندی که این فیلم را دیده اند ، حتی متوجه پلانی که در این فیلم ، نامی از نیوزیلند برده شده است را متوجه نشده اند .

اگر شما فیلم را ندیده اید ،ابتدا باید فیلم را مرور کرد . در ابتدای سکانسی که دیپلمات های آمریکائی از ساختمان در حال محاصره سفارت آمریکا فرار می کنند در به در به دنبال سرپناهی برای مخفی شدن هستند . دیگر کشورهای غربی از جمله نیوزیلند از پذیرفتن آنان سر باز زدند . آنها می ترسیدند دیپلمات های آنان با این اقدام آنها در خطر قرار گیرند . اما این سفیر کانادا بود که آنها را به خانه خود آورد . خانه ای که آنان برای ماه ها به طور مخفیانه در آن سکنی گزیدند تا بالاخره توانستند از ایران بروند .

"کی" و دیگر مسئولان نیوزیلندی این فیلم را بی احترامی به نیوزیلند می دانند و می گویند این فیلم دیگر خدمات مفید این کشور را در قبال گروگان های آمریکائی نشان نداده است . 

نیوزیلند در شکایت رسمی خود خاطرنشان کرده که این کشور در آن زمان بزرگترین صادرکننده گوسفند به ایران بوده و نمی خواسته این صادرات را از دست بدهد . یکی از رسانه های نیوزیلند به نقل از "کی" می نویسد : " اما واقعیت ماجرا این است که ما چیزی بیش از آنچه در فیلم نشان داده شده است انجام داده ایم ، با اینکه نیوزیلند به خاطر صدور گوشت گوسفند به ایران و ترس از قطع شدن آن در تنگنا قرار داشت ، اما سفیر آن زمان نیوزیلند در تهران یعنی " کریس بیبی" که 13 سال پیش درگذشت ، در اقدامی فراتر از وظایف اش با گروگان ها دیدار کرد . او حتی خانه ای اجاره کرد تا پس از لو رفتن خانه ای که گروگان ها در آن مخفی شده بودند ، بتوان آنها را به آن خانه منتقل کرد ".

این درست است که اقدام دیپلمات های نیوزیلندی در تهران ، اقدامی از سر خیرخواهی و کمک بوده است و این هم قابل درک است که کشوری برای این اقدام به خود ببالد . 

روابط آمریکا و نیوزیلند در سه دهه گذشته فراز و نشیب زیادی داشته است . البته اکنون در حال بهبود است . به نظر می رسد ساختن فیلمی آمریکائی و کم اهمیت جلوه دادن تلاش های نیوزیلند برای کمک به آمریکا، موضوعی قابل درک است، درست یا نادرست یک جور سیلی به این کشور محسوب می شود . 




برچسب ها: نیوزیلند ، آرگو ، خشم ، ایران ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار