پروفسور توهاتو، طی بازدید از عملیات ساخت پل خلیج فارس در بندرگاه لافت جزیره قشم، نظرات و تجربه های خود را در جمع مسئولان اجرایی و مشاوران و پیمانکاران این پروژه بیان کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، پروفسور توهاتو، استاد ژئوتکنیک دانشگاه توکیو و مشاور پیمانکار پل خلیج فارس، در بیان ضرورت انجام مطالعات ژئوتکنیکی گفت: برای دستیابی به پایداری و اطمینان بخشی استحکام فونداسیون این پل ، مطالعات ژئوتکنیکی بر مبنای بررسی های ژئوفیزیک و ارزیابی توپوگرافیک بستر دریا انجام شده است.
 
وی ادامه داد: ارزیابی ژئوتکنیکی، بررسی پروفیل خاک تحت الارضی دریا است که بر اساس آن بستر دریا به وسیله کشتی، مورد حفاری و ارزیابی قرار می گیرد و در نهایت به گمانه های مختلفی برای پایه ها (کیسون ها) این پل دست می یابیم.
 
نماینده آسیا در انجمن فدرال ژئوتکنیک جهان افزود: نتایج ارزیابی نشان داد که بر خلاف بخش شمالی، یعنی سمت بندرعباس و سرزمین اصلی که دارای رسوبات بسیار سخت و مناسبی است بخش جنوبی از رسوبات ماسه ای سستی برخوردار و در نتیجه تا عمق 25 متر مستعد روان گرایی است که با وجود حفره های زیاد، در هنگام وقوع زلزله رسوبات سست ماسه ای به مایع تبدیل می شوند و با تخریب لایه های زمین ، ناپایداری فونداسیون را رقم می زنند.
 
وی بهترین و مقرون به صرفه ترین روش را برای تقویت و بهبود بخش جنوبی روش تراکم دانست و گفت: در این روش مصالح خارجی نظیر شن و سنگ به وسیله ارتعاش به درون بستر دریا تزریق و در آن جا فشرده می شوند و ماندگاری آن را در طول زمان می توان تضمین کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار