عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس، رشد منفی اعتبارات در بخش محیط زیست در لایحه ۹۲ بسیار نگران‌‌کننده است، گفت: متاسفانه شاهد کاهش ۱۳ درصدی اعتبارات محیط زیست در لایحه بودجه ۹۲ هستیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / کمال‌الدین پیرموذن در تشریح جزئیاتجلسه فراکسیون محیط زیست وتوسعه پایدار مجلس، افزود: در جلسه امروز که قرار بود با حضور مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شود، به دلیل حضور نیافتن مسئولان این سازمان، بدون حضور آنان،بررسی بودجه محیط زیست کشور در لایحه ۹۲ در دستور کار قرار گرفت.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعیندر مجلس شورای اسلامی، افزود:متاسفانه میزان اعتبارات لایحه‌ای که دولت در حوزه محیط زیستبه مجلس تحویل داده، نزدیک به۲۰۵ میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد کاهش داشته است.

پیرموذن با بیان اینکه با توجه به عمق مشکلات زیست محیطی که در کشور وجود دارد این رشد منفی بسیار نگران‌‌کننده است، ادامه داد: تنها ۴۵ درصد این اعتبارات به عناوینی که در شرح وظایف تکالیف قانونی سازمان محیط زیست قرار دارد، اختصاص یافته است و مابقی آن در بخش‌های غیر مرتبط هزینه خواهد شد که بدون‌شک این امر هیچ کمکی به محیط زیست نمی‌کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید براینکه لایحه بودجه ۹۲ با اولویت‌ها و معضلات زیست محیطی کشور همخوانی و تطبیق ندارد، تصریح کرد: توجه نداشتن به امور حفاظتی و توسعه پایدار در بخش محیط زیست پررنگ است اما مجموع اعتبارات تملک دارایی‌های بخش محیط زیست، در لایحه پیشنهادی نسبت به بودجه سال ۹۱ به میزان ۲۸ درصد کاهش داشته است.

پیرموذن، یادآور شد: طرح جدیدی در خصوص کاهش آلودگی هوا یا احیای دریاچه ارومیه و یا مبارزه با ریزگردها مشاهده نشده و میزان کل اعتبارات سازمان محیط زیست نسبت به سال گذشته با کاهش ۲۳ درصدی مواجه بوده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس نهم، با بیان اینکه درلایحه پیشنهادی دولت، اعتبارات برای جلوگیری از آلودگی هوا، ۴۰ درصد کاهش داشته است، افزود: این اعتبارات برای یکروستاهم کم است چه رسد به کل کشور؛ در حالی که لازم بود، کاهش آلودگی هوای کلانشهرهای کشور در اولویت قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: به عنوان مثال در سال ۸۷ آلودگی هوا در شهرهای تهران، اهواز، تبریز، اصفهان، مشهد، شیراز و اراک به ترتیب به میزان ۶۱، ۱۲۱، ۳۱، ۱۵۸، ۶۳، ۲۴۷ و ۱۳۱ روز از حد مجاز و استاندارد خارج شده است، در حالی که بر طبق استانداردهای جهانی، آلودگی هوای هر شهر تنها یک روز از سال می‌تواند از حد مجاز خارج شود.

وی با بیان اینکه موج شدید شیوع انواع بیمارِ‌ی‌ها وافزایش مرگ و میر در کلانشهرها ناشی از آلودگی هوا است، یادآور شد: بر اساس آخرین برآورد بانک جهانی، خسارت سالیانه آلودگی هوا در ایران در حدود ۱۴ هزار میلیارد ریال، خسارت مرگ ومیر سالیانه ۶۴۰ میلیون دلار و همچنین نشانه‌های بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا نیز ۵۲۰ میلیون دلار به اقتصاد ایران خسارت وارد می‌کند./س

برچسب ها: اردبیل ، کاهش ، بودجه ، محیط ، زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.