امروزه توانسته ایم با کمک شورای تحول علوم انسانی 4 هزار سرفصل علوم انسانی را تا پایان امسال تغییر دهیم و این در حالی است که قبل از این چنین تغییری در دروس علوم انسانی صورت نگرفته بود.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران؛ کامران دانشجو، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در برنامه دو نیم ساعت به مسائلی از جمله تاسیس پارک های علم و فناوری، اسلامی شدن دانشگاه ها تغییر سرفصل دروس علوم انسانی اشاراتی داشته است. چنانچه وی در خصوص تاسیس پارک های علم و فناوری و پیشرفت های علمی کشور به فعالیت های تحقیقاتی که امروزه به محصول تبدیل شده و در حالی که هم اکنون 3200 شرکت دانش بنیان و 22 هزار فناور شاغل در کشور وجود دارد اشاره کرد.

وی افزود: هم اکنون در هر استان کشور حداقل یک پارک علم و فناوری که با درون دانشگاه در ارتباط است وجود دارد بنابراین تعداد پارک های علم و فناوری کشور در هر استان به 30 پارک رسیده است

دانشجو به ارتقا جایگاه علمی دانشگاه ها با توجه به تاکیدات جایگاه های فرهنگی و اسلامی کردن دانشگاه ها و البته ضرورت اسلامی شدن دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: یکی از اولویت های من در ابتدای شروع کار وزارتی، اسلامی کردن دانشگاه بود که این مسئله را به مجلس ارائه و رای اعتماد را از مجلس کسب کردم و تعهد پیدا کردم که دانشگاه ها را اسلامی کنم چرا که مشکل اصلی دانشگاه های ما این بود که در زمان رضا شاه این دانشگاه ها به شکل و ماحوی تمامی آن توسط عده ای که در غرب تحصیل کرده بودند در داخل کشور ایران کپی برداری شده بود و این در حالی است که این امر مشکلات زیادی را بالاخص در دروس علوم انسانی به وجود آورد و منابع علوم انسانی بر اساس انسان مادی آماده بود.

در کنار این مطلب با کمک انقلاب فرهنگی شورای تحولی به ریاست حداد عادل تشکیل شد که در آن 3400 سرفصل علوم انسانی تغییر پیدا کرد.

وی تصریح کرد: هم اکنون 26 دانشگاه تک جنسیتی که 11 مورد آن مربوط به دانشگاه های دخترانه دولتی و 5 مورد مربوط به دانشگاه های پسرانه دولتی و در نهایت 10 مورد مربوط به دانشگاه های غیرانتفاعی است آماده شده است و دانشجویان در آن مشغول تحصیل هستند.

وی در ادامه با جذب اعضای هیات علمی دانشگاه های اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون جذب اعضای هیات علمی و با توجه به مصوبات شورای انقلاب فرهنگی جذب متمرکز را از همان ابتدا تثبیت کرده ایم چنانچه هم اکنون در برنامه پنجم نسبت استاد به دانشجو یک به 17 باید برسد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که روند جذب اعضای هیات علمی بسیار کند صورت می گیرد گفت: در هر بار که سایت جذب اعضای هیات علمی باز می شود حدود 20 هزار متقاضی ثبت نام می کنند و این در حالی است که در مرحله اول این جذب اعضای هیات علمی به خوبی صورت گرفته است البته هر چند باید این شیب بهتر صورت گیرد چنان چه تا پایان این دولت می خواهیم 10 هزار جذب اعضای هیات علمی جدید داشته باشیم.

وی در پایان به دکتری پژوهش محور اشاره کرد و گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و با توجه به نیاز سنجی که در کشور صورت گرفته دکتری پژوهش محور باید سال به سال افزایش یابد چنانچه هم اکنون در خصوص این مسئله باید بگویم که 7 یا 8 مورد از پژوهشگاه های کشور در درون دانشگاهی ایجاد شده که دانشجوی دکتری پژوهش محور دارند./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار