دياليز صفاقي نسبت به دياليز خوني در کشورمان مهجور باقي مانده است که علت آن عدم آشنايي آن از جانب پزشکان، پرستاران و بيماران در مقايسه با همودياليز است.

به  گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر نکيسا هومن نفرولوژيست کودکان در سمينار دو روزه دياليز صفاقي مزمن در کودکان گفت: شعار روز جهاني کليه امسال نارسايي حاد کليه و راه هاي پيشگيري و آگاهي از آن است.

وي افزود: يکي از راه هاي درماني نارسايي حاد کليه دياليز صفاقي است، براي اينکه موفقيت آميز باشد بايد کادر پزشکي با يک سري اصول ابتدايي آشنايي داشته باشند. معيارهاي شروع دياليز، تکنيک هاي  گذاشتن کتتر دياليز صفاقي، مراقبت قبل از عمل و بعد از عمل، عوارض عفوني و غير عفوني،‌ توجه به تغذيه، آزمايشاتي که بيماران بايد به صورت روتين انجام دهند و آموزش در زمينه هاي مختلف به والدين و بيماران از محورهاي مورد بحث در اين سمينار است.

هومن تصريح کرد: دياليز صفاقي نسبت به دياليز خوني در کشورمان مهجور باقي مانده است.

دياليز صفاقي روش مناسبي است که فرد مي تواند خود در منزل انجام دهد و وابسته به دستگاه يا سيستم نيست. در دياليز صفاقي فرد رژيم غذايي نداشته و فعاليتش آزادتر است، عفونتهايي که ممکن است از دستگاه به آن منتقل شود وجود ندارد. اگر در دياليز صفاقي بهداشت رعايت شود ريسک عفونت بسيار کمتر است.

دبيرانجمن نفرولوژي کودکان ايران اظهار کرد: علت عدم توجه به دياليز صفاقي درکشورمان عدم آشنايي آن از جانب پزشکان، پرستاران و بيماران در مقايسه با همودياليز است، بيمه ها براي همودياليز بيشتر حمايت باليني مي کنند ولي براي دياليز صفاقي فقط براي مرحله اول تحت پوشش خود قرار مي دهند.

دانشيار دانشگاه علوم پزشکي تهران عنوان کرد: هم اکنون 130 دياليز صفاقي مزمن در کودکان انجام مي شود و انجام همودياليز نيز تقريبا همين ميزان است. پيوندهاي کليه انجام شده در کودکان تاکنون بيش از 300 مورد بوده است.

وي ادامه داد: علت بروز نارسايي مزمن در کودکان بيشتر جنبه هاي ژنتيکي و آنورمالي هاي جنيني است، نارسايي هاي حاد کليه نيز بيشتر ناشي از يک سري عفونتها است که منجر به آسيب کليه مي شود مانند التهاب بافت کليه، سندرم هموليتيک اورميک که ناشي از يک سري ميکروبها در کودکان است و مصرف برخي داروها مانند داروهاي تزريقي و برخي مسکن ها  مي تواند نقش داشته باشد./ح

برچسب ها: دیالیز ، کلیه ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار