شیراز عید امسال میزبان جشنواره نوروزی عشایر کشور است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: این جشنواره با هدف معرفی هرچه بیشتر فرهنگها، آئین ها، آداب و رسوم عشایر و اقوام مختلف کشور از 28 اسفند 91 تا 4 فروردین 92 در شهر شیراز برگزار می شود.

فریدون فعالی افزود : گروه هایی از گلستان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، لرستان، چهارمحال بختیاری و کردستان برای حضور در این جشنواره اعلام آمادگی کردند .

وی گفت: گروه های عشایری و صنعتگران صنایع دستی این استان ها در جشنواره نوروزی عشایر شرکت می کنند و هر یک از این استانها یک شب برنامه های فرهنگی خود را تحت عنوان شب فرهنگ آن استان برای گردشگران و میهمانان نوروزی اجرا می کنند.

نوروز امسال همچنین عشایر فارس با برگزاری 39 جشنواره های مختلف فرهنگ،آداب و رسوم عشایری را به نمایش می گذارند.

این جشنواره ها در اماکنی چون تخت جمشید ، پاسارگاد ، حافظیه ، سعدیه ، و دیگر بناهای تاریخی – گردشگری شهرستان های فارس برگزار می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس افزود: در این جشنواره علاوه بر نمایش آثار و صنایع دستی ، زندگی عشایر با پختن آش ، نمدمالی و قالیبافی ، تهیه خوراکی های محلی به صورت زنده نمایش داده می شود.

فعالی گفت: گروه های مختلف از عشایر استان فارس دراین جشنواره ها شرکت می کنند و به جشن و سرور و اجرای بازی های محلی با ساز سنتی ساز و نقاره زنی عشایر و چوب بازی می پردازند.

وی افزود: برپایی نمایشگاه صنایع دستی و موسیقی در روستاهای فیروزآباد ، نمایشگاه صنایع دستی و بازی های بومی فراشبند و برپایی 100 سفره هفت سین و صنایع دستی از دیگر برنامه های نوروزی است .

عشایر فارس با بیش از 27 هزار خانوار شامل 147 هزار و 790 نفر ، بیش از 13 درصد از جمعیت عشایر کشور را به خود اختصاص داده اند/س 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.