کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بجنورد گفت: رژیم غذایی سالم، سلامت کلیه‌ها را افزایش داده و عملکرد مطلوب آنها را حفظ می‌کند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، شهلا جودت اظهارداشت: افزایش مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه در ارتقاء سطح سلامت کلیه‌ها موثر است.

وی بیان کرد: بیشتر میوه‌ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت و فرد را از آسیب‌های کلیوی ناشی از عفونت‌ها و سموم محافظت و از تشکیل سنگ و التهاب کلیه پیشگیری کنند.

جودت ادامه داد: فلفل دلمه‌ای، گریپ فروت، کلم برگ، توت فرنگی، پرتقال، گوجه فرنگی و تمشک جزو میوه‌ها و سبزی‌های سرشار از آنتی اکسیدان است که مصرف مداوم آنها به سلامت کلیه ها کمک می کند.

وی حفظ آب بدن را برای سلامت کلیه‌ها ضروری دانست افزود: هر روز به میزان کافی آب بنوشید تا ادرارتان بی رنگ یا زرد کم رنگ شود.

جودت عنوان کرد: انوع سوپ، سیب، انگور، کاهو، کرفس، گوجه فرنگی و چای بسیار کم رنگ حاوی مقادیر زیادی آب است که مصرف آب برای سلامت کلیه‌ها ضروری است.

این کارشناس تغذیه عنوان کرد: مصرف هفته‌ای دو مرتبه ماهی به سلامت کلیه‌ها کمک می کند زیرا ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا سه است که عملکرد کلیه‌ها را بهبود می بخشد و میزان التهاب بدن را کاهش می دهد.

به گفته وی، مصرف گردو و سویا به دلیل داشتن مقادیر مناسب اسیدهای چرب امگا سه در سلامت کلیه موثر است.

وی بیان کرد: با مصرف یک وعده جو پرک در صبح می توان عملکرد سالم کلیه‌ها را حفظ کرد و گنجاندن غذای کامل نظیر برنج قهوه‌ای و جو دو سر در رژیم غذایی خطر ابتلا به سنگ‌های کلیوی را کاهش می دهد.

جودت ادامه داد: مصرف مواد پروتئینی نظیر سفیده تخم مرغ، ماهی، مرغ بدون پوست، مقدار مناسب گوشت قرمز و فرآورده‌های لبنی کم چرب، حبوبات، سبزیجات و غلات نقش زیادی در مبارزه با عفونت ها و حفظ سلامت کلیه‌ها دارد.

وی با بیان این‌که مصرف ویتامین D، مواد زاید و سموم را از کلیه‌ها دفع و آسیب‌های کلیوی را ترمیم می‌کند، افزود: ویتامین C نیز یک آنتی اکسیدان محلول در آب است که سیستم ایمنی بدن را تقویت و از کلیه‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کند، ضمن این که میزان پروتئین موجود در ادرار را که یک علامت شایع آسیب کلیوی است کاهش می‌دهد و فرآیند درمان را تسریع می‌بخشد.

جودت مصرف ویتامین B12 را در تولید گلبول‌های قرمز خون موثر دانست و گفت: آنمی یا کم خونی از علامت‌های شایع آسیب کلیوی است که با مصرف روزانه 4/2 میکروگرم از این ویتامین می‌توان عملکرد کلیه‌ها را بهبود بخشید.

وی خاطر نشان کرد: مصرف ویتامین E نیز التهاب کلیه‌ها را کاهش می‌دهد.


منبع:خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: سلامت ، رژیم ، کلیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.