فرمانده انتظامي شهرستان اسفراين گفت: بيشترين قربانيان حوادث چهارشنبه آخر سال را کودکان و نوجوانان تشکيل مي دهند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، حسين بدري با اعلام اين خبر افزود: متاسفانه در سال هاي اخير مراسم چهارشنبه سوري به دليل بي احتياطي ، عدم رعايت اصول ايمني ، استفاده از مواد محترقه خطرناک و ... بعضا باعث بروز حوادث تلخ براي خانواده و بخصوص نوجوانان و جوانان شده است.

وي تصريح کرد: براساس گزارشات موجود هيچ فردي و يا گروه از خطرات حوادث ناشي از اين آتش بازي ها در امان نبوده و چه بسا افرادي که لحظه تحويل سال نو را با مصدوميت يا معلوليت ناشي از اين حوادث آغاز کرده اند با خانواده اي که نوروز را در غم از دست دادن عزيزي با سوگ نشسته اند.

فرمانده انتظامي شهرستان اسفراين همچنين اظهار داشت: آمارها نشان مي دهند که بيشترين قربانيان چهارشنبه آخر سال کودکان و نوجوانان هستند پس بياييد با به خاطر سپردن و رعايت نکات زير ، سال را با خوشي و سلامت به پايان رسانده و نوروز شادي را در کنار خانواده داشته باشيم.

بدري به شهروندان توصيه کرد که هشدارهاي زير را جدي بگيرند:

*همه ساله تعداد زيادي از افراد که ناآگاهانه به تماشاي آتش بازي افراد نشسته اند از پرتاب فشفشه ها و ترکش ها در امان نبوده و دچار صدمات زيادي مي شوند.

*اگر کسي در نزديکي شما از فشفشه و مواد آتش زا استفاده مي کند دستان خود را بازنگه داشته و جلوي صورتتان را بگيريد تا دچار سوختگي نشويد.

*از برافروختن آتش در کنار خودروها ، پمپ بنزين ، سيمهاي برق ، واحدهاي مسکوني و معابر جداً خودداري نماييد.

*مواد منفجره در مجاورت لوازم گرمازا ، در هواي گرم و حتي در جيب افراد ، ايجاد انفجار و اشتعال مي کند.

*انفجار تنها 250 گرم مواد محترقه مي تواند علاوه بر تخريب شديد يک ساختمان ، منجر به شکستن شيشه ساختمان هاي مجاور تا شعاع زيادي شود.

*از آتش زدن لاستيک ، هيزم ، کارتن خالي و امثال اين ها چه در واحدهاي مسکوني و چه درمعابر، کوچه و خيابان خودداري کنيد.

*از ريختن مواد سريع الاشتعال مانند: نفت ، بنزين و... بر روي آتش خودداري کنيد.

*از قرار دادن ظروف تحت فشار از جمله کپسول ، اسپري ، حشره کشها و... بر روي آتش خودداري کنيد.

*از پرتاپ فشفشه و ترقه بر روي شاخه درختها ، پشت بام و بالکن منازل خودداري کنيد.

*در صورت روشن کردن آتش توصيه مي گردد آتش در حجم کم باشد و از هيزم ، کارتن خالي و امثالهم که داراي شعله زياد مي باشند استفاده نشود.

*وجود يک کپسول خاموش کننده آتش نشاني پودري در نزديک محوطه آتش ضروري است.

*قبل از ترک محل روشن کردن آتش ، حتما از خاموش بودن آن مطمئن شده و توسط شيلنگ آب ، باقيمانده آن را کاملا سرد نموده و جمع آوري کنيد.

فرمانده انتظامي اسفراين در ادامه خاطرنشان کرد: به استناد قانون مجازات اسلامي هرگونه قاچاق ، خريد و فروش و... مواد منفجره و محترقه به طور غير مجاز جرم محسوب شده و مرتکب آن به مجازات مندرج در قانون محکوم مي شود.

وي در پایان از شهروندان خواست با رعايت نکات ايمني در چهارشنبه پايان سال ، نوروز را به کام خود و ديگران تلخ نکنند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.