اوراسيا ريويو در گزارشي به ميراث بزرگ "هوگو چاوز" رئيس جمهور فقيد ونزوئلا و دستاوردهاي او براي مردم ونزوئلا اشاره مي كند و معتقد است كه ميراث وي براي جهانيان باقي خواهد ماند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از اوراسيا ريويو، دكتر "حبيب صديقي" در اين گزارش مي نويسد "هوگو چاوز" رئيس جمهور فقيد ونزوئلا پس از مدتها دست و پنجه نرم كردن با بيماري سرطان نهايتا پنجشنبه گذشته درگذشت. وي تنها 58 سال داشت. وي به همراه گروهي از هوادارانش در دهه 90 ميلادي موفق شدند تا جنبشي زيرزميني را عليه حكومت "كارلوس آندرس پرز" تشكيل دهند و خود را دنباله رو راه "سيمون بوليوار" رهبر استقلال خواهي آمريكاي لاتين مي دانستند. 

چاوز به دليل فعاليت هاي سياسي اش دو سال زنداني شد. در سال 1997 وي بار ديگر فعاليت هاي سياسي خود را از سر گرفت و در قابل جنبش "جمهوري پنجم" به فعاليت سياسي پرداخت از چهره اي نظامي به يك سياستمدار تبديل شد. وي سال 1998 ميلادي، موجي از مجبوبيت عمومي را كسب نمودند كه باعث ايجاد زمين لرزه اي سياسي در انتخابات رياست جمهوري آن كشور شد. پس از آن وي همواره پيروز انتخابات و همه پرسي هايي بود كه در ونزوئلا برگزار مي شد و در سال 2009 نيز موفق شد تا با برگزاري همه پرسي قانون محدوديت نامزدي در انتخابات رياست جمهوري را لغو نمايد. 

چاوز در راه بهبود وضعيت معيشتي فقراي ونزوئلا كوشيد. فقراي ونزوئلا همواره به حاشيه رانده شدگان اجتماعي در آن كشور بودند. در نتيجه اجراي سياست هاي مدنظر چاوز وضعيت زندگي آنان بهبود يافت و درصد افرادي كه در آن كشور در زير خط فقر زندگي كردند طبق آمار بانك جهاني از 62 درصد در سال 2003 ميلادي به 29 درصد در سال 2009 ميلادي كاهش يافت. در فاصله سالهاي 2001 تا 2007 نيز ميزان بي‌سوادي در ونزوئلا از 7 درصد به 5 درصد كاهش يافت. 

چاوز مكتبي را بنيان نهاد كه امروز در جهان تحت عنوان "چاوزيسم" شناخته مي شود. اولويت وي توزيع عادلانه درآمد نفت در ميان شهروندان ونزوئلايي بود. وي همچنين چهره اي "ضد امپرياليست" به شمار مي آمد. دغدغه او براي بهبود وضعيت فقرا بدون مرز و محدوده بود. وي نفت ونزوئلا را با قيمتي ارزان به بسياري از فقراي ساكن شمال شرقي آمريكا و حتي كشورهاي اروپائي عرضه نمود. 

تاكيد چاوز بر لزوم تامين خدمات درماني و آموزشي در سرتاسر كشورهاي آمريكاي لاتين بود. وي صنعت نفت ونزوئلا را رونق بخشيد. تنها در هشت ماهه نخست سال 2007 ميلادي، ونزوئلا 8.8 ميليون دلار درآمد از فروش نفت كسب نمود. در همان سال "دانيل اورتگا" بار ديگر در نيكاراگوئه به رياست جمهوري رسيد و چاوز اعلام كرد كه برنامه اي براي اعطاي كمك 30 ميليون دلاري به آن كشور و ساير كشورهاي منطقه آمريكاي مركزي را دارد. وي همچنين خاطر نشان كرد كه دولت ونزوئلا وامي 20 درصد و با بهره اندك را به كشورهاي منطقه ارائه خواهد نمود. 

در سپتامبر سال 2009 ميلادي، چاوز به همراه آرژانتين، برزيل و بوليوي بانكي منطقه اي را تاسيس نمود و نام آن را بانك جنوب گذاشت كه مركزش در كاراكاس پايتخت ونزوئلا قرار داشت. هدف اين بانك آن بود تا با ارائه تسهيلات به كشورهاي منطقه آمريكاي لاتين و آمريكاي مركزي جاي صندوق بين المللي پول را بگيرد و كشورهاي منطقه را از وابستگي به آن نهاد مالي بين المللي بي نياز سازد. 

به همين خاطر هوگو چاوز اسطوره ميليون ها مردم حاشيه نشين ونزوئلا و كشورهاي ديگر جهان و الگويي براي تمامي نيروها و جنبش هاي ضد امپرياليست دنيا بود. او رهبري قدرتمند در دوره خود بود و بيشترين عشق و علاقه موجود در قلب ونزوئلايي ها را از آن خود نمود. وي در حوزه سياست خارجي نيز همواره مواضع ضد آمريكايي اتخاذ كرده بود. پس از حادثه يازدهم سپتامبر وي با انتقاد از لشكركشي هاي دولت جورج دبليو بوش اظهار داشت كه وي با استفاده از حربه "تروريسم" به جنگ عليه تروريسم رفته است. وي پس از آن در سالهاي 2002 و 2006 ميلادي نيز در انتخابات رياست جمهوري برنده ميدان بود. 

وي در ماه مه سال 2006 ميلادي در جريان سفر به لندن اظهار داشت كه بوش و كابينه اش مرتكب جنايت "نسل زدايي" شده و مي بايستي از آنان به دادگاه جنايات بين المللي شكايت كرد. وي همواره از برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ايران دفاع كرد و در اين باره گفته بود "هيچ كشوري نمي تواند كشور ديگري را از حق داشتن انرژي هسته اي بازدارد." وي همواره تاكيد كرده بود كه جمهوري اسلامي ايران در پي سخت سلاح هسته اي نيست و در اين باره افزوده بود "ايرانيان نيز همچون ما خواستار صلح هستند." 

چه كسي مي تواند سخنراني چاوز در سال 2006 در مجمع عمومي سازمان ملل متحد را فراموش كند زماني كه او جورج بوش را با "شيطان" مقايسه كرد و اظهار داشت كه "شيطان از گذشته به زمان حال آمده است." وي جورج بوش را مجري امپرياليسم داسنت كه وظيفه اش استثمار و غارت ديگر كشورهاي جهان است. وي همواره از اقدامات شوراي امنيت سازمان ملل متحد انتقاد كرده و آن را "بي ارزش" خوانده بود. وي همچنين حق وتوي قدرتهاي جهاني عضو شوراي امنيت را "غير دموكراتيك" خوانده بود. چاوز همچنين از عدم صدور قطعنامه عليه رژيم صهيونيستي بدليل تجاوزش عليه فلسطين و لبنان انتقاد كرده بود. وي پيشنهاد داده بود تا مقر سازمان ملل متحد به كشور ديگري منتقل شود. چاوز نابهنگام درگذشت. جهان قطعا يكي از بهترين هاي خود را از دست داد. وي هميشه در مقابل زورگويي هاي  زورگويان جهاني ايستاد و از حملات پهپادي و كشتار مردم بيگناه انتقاد مي كرد. درگذشت وي پيام هاي تسليت بسياري از چهره هاي جهاني را در برداشت. "اليور استون" كارگردان معروف آمريكايي با انتشار پيامي مرگ او را تسليت گفت و اظهار داشت كه "من درگذشت اسطوره اكثريت مردم جهان را تسليت مي گويم. وي براي هميشه در ياد و خاطره تاريخ باقي خواهد ماند." رهبران كشورهاي مختلف جهان روز جمعه گذشته در مراسم تشييع جنازه چاوز شركت كردند. در اين ميان دكتر "محمود احمدي نژاد" رئيس جمهوري اسلامي ايران و از دوستان نزديك چاوز نيز در اين مراسم شركت نمود. وي در مصاحبه با تلويزيون دولتي ونزوئلا اظهار داشت كه ما "همگي در پي آزادي مردم منطقه و جهان بوديم و از انقلابي بوده ايم." 

رهبران منطقه اي نيز در مراسم تشييع جنازه وي حضور داشتند. همچنين "شان پن" بازيگر مشهور آمريكايي نيز درگذشت چاوز را تسليت گفت. در اين مراسم "نيكولاس مادورو" معاون رئيس جمهور ونزوئلا نيز اظهار داشت كه راه چاوز را ادامه خواهد داد. حمايت چاوز از فقرا ميراث بزرگ وي بود كه باقي خواهد ماند. "كريستينا فرناندز" رئيس جمهوري آرژانتين در صفحه شخصي خود در شبكه اجتماعي "توئيتر" نوشت "ميراث بزرگ چاوز حمايت اجتماعي او از ميليون ونزوئلايي بود." 

برچسب ها: چاوز ، ونزوئلا ، مرگ ، chavez
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار