كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت؛

الویه و کباب کوبیده رتبه اول "مسمومیت‌های غذایی"

الويه و كباب كوبيده از ميان غذاهاي مصرفي رتبه اول ايجاد مسموميت هاي غذايي را در سفر به خود اختصاص داده است.

 پریسا ترابی کارشناس دفتر بهبودتغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران افزود: مردم بايد در طول سفر دقت كنند تا اصول تغذيه اي، بهداشت و ايمني مواد غذايي را رعايت كنند . در واقع در طول سفر مانند ساير مواقع به طور متناسب، متعادل و متنوع از تمام گروه هاي غذايي استفاده کنند. بهتر است از خوردن سبزي ها به صورت خام به دليل احتمال آلودگي خودداري نماييد.

در طول سفر براي جلوگيري از كم آبي و يبوست مقادير مناسبي آب بنوشيد و حداقل روزانه 6 تا 8 ليوان مايعات مصرف نمائيد. البته بهتر است از آب هاي بسته بندي كه سلامت آن مورد اطمينان است استفاده نمايـيد.

وی با بیان اینکه افراد تا حد امكان از مصرف سوسيس ؛كالباس و ساندويچ هاي آماده پرهيز كنند گفت:در صورت مصرف غذاهاي كنسروي قبل از مصرف از سلامت آن ها اطمينان حاصل كنيد، در صورت مشاهده برآمدگــي و فرورفتگي از مصرف آن ها خودداري كنيد.و قبل از مصرف حتما" آن ها را به مدت حداقل 5 دقيقه بجوشانيد.حتما" دست هاي خود را قبل از صرف غذا و ميان وعده خوب با آب و صابون شستشو دهيد.و از خوردن غذا در رستوران هاي غير بهداشتي در جاده هاي بين راهي يا داخل شهري اجتناب كنيد.

ترابی با تاکید بر این که در زمان سفر ازساندويچ هاي ساده و خانگي مانند نان و پنير و سبزي ،ساندويچ تخم مرغ، ساندويچ مرغ به همراه ميوه و آب يا دوغ كم نمك بدون گاز استفاده كنيد عنوان کرد: به نحوه سرو غذا و بهداشت پيش خدمت ها در اماكن عمومي ارائه غذا توجه كنيد. - در طول سفر، به رستوران هاي معتبر كه اصول بهداشتي درآن ها رعايت شده است مراجعه كنيد.و توجه داشته باشید که وضعيت بهداشت سالن، دستشويي ها، كارگران و ... تا حدي مي تواند معيار سطح بهداشت رستوران باشد.باید توجه داشت که از مصرف بعضي از مواد غذايي كه در معرض فساد پذيري بيشتري قرار دارند به ويژه سالاد الويه، همبرگر، كباب كوبيده، ‌پياز در مكان هايي قابل اطمينان نيستند، خودداري كنيد.

کارشنا س دفتر بهبود تغذیه جامعه اظهارداشت:زياده روي در مصرف شيريني و شكلات در ايام نوروز مي تواند منجر به بروز مشكلاتي براي سلامت شود. كودكان بايد از مصرف بيش از حدشيريني و شكلات در ايام نوروزي وسفرهای نوروزی اجتناب کنند. زياده روي در مصرف تنقلات، شيريني و شكلات در کودکان اغلب باعث بروز مشكلات گوارشي مثل درد معده، تهوع و استفراغ مي شود و ضمن اين كه مانع مصرف وعده هاي اصلي غذا مي شود.  بعد از هر بار مصرف شيريني و شكلات ، به علت تكرر مصرف اين مواد در ايام نوروز به بهداشت دندان ها و مسواك زدن به خصوص در کودکان توجه شود.

در اين ايام بهتر است حجم مواد غذايي را در هر وعده هاي اصلي كاهش داد. به ويژه شام را مختصر ميل كرد.بهتر است در طول سفر از ميان وعده های سالم مانند ميوه هاي خشک(خشكبار) و انواع ميوه هاي تازه و شير به جای چيپس ، پفک ، نوشابه و سانديس استفاده کرد.

وی خاطر نشان کرد: در  صورت مسمويت و اسهال، حتما مقادير كافي مايعات بنوشيد.و به علائم‌ كلينيكي‌ اسهال‌  شامل‌ دفع‌ مدفوع‌ آبكي به‌ كرات‌ و دردهاي‌ شكمي‌، گاهي‌ اوقات‌ همراه‌با تهوع‌ و استفراغ‌ توجه کنيدو هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

برچسب ها: الویه ، کوبیده ، مسمومیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار