کشتی با چوخه درخراسان شمالی با قدمتی باستانی سالانه در ایام نوروز بیش از 70 هزار تماشا چی دارد.

 

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، با فرا رسیدن فصل بهار و نوروز آداب و رسوم همراه با آن در مناطق مختلف ایران آغاز می شود.

یکی از این آئین ها ، آئین کشتی با چوخه است، این آیین قدمتی باستانی دارد. در این آئین کشتی گیران با چوخه های که بر تن دارند و شالی که به کمر خود می بندند و شلواری که تا بالای زانو بالا زده اند وارد میدان می شوند. لباس چوخا به دلیل استفاده از پشم در بافت آن ، دارای استحکام و ضخامت بالایی است.

آداب و رسوم کشتی باچوخه بدين گونه است که پهلوانان چوخه کار با ورود به میدان و بوسه بر خاک گود زدن و احترام به تماشا گران و راز و نیاز با خدای رضوان و اجازه از پیشکسوتان مبارزه خود را آغاز می نمایند. سپس در هریک از وزن یک به یک با یکدیگر کشتی می گیرند تا اینکه دو نفر به دور پایانی و یا به اصطلاح فینال برسند.

در کشتی با چوخه از فنون بومی استفاده می شود که از معروفترین فنون می توان به لنگ کردی( قول پیچ) اشاره کرد . داوری کشتی با چوخه در گذشته توسط پیشکسوتان و کدخدایان صورت می گرفت و در حال حاضر هم از پهلوانان و کشتی گیران قهرمان و پیشکسوت استفاده می شود.

هدف این آئین پرورش روحیه جوانمردی و پهلوانی در میان جوانان است. موضوع کشتی با چوخه درگروه عادت ها و رسم های اجتماعی، آیین ها و جشن ها نمود پیدا می کند.

پرونده آیین کشتی با چوخه پس از بررسي در کميته تخصصي ثبت آثار ملي ايران در سازمان ميراث فرهنگي کشور در مورخه 27 /12 1387 با شماره ثبت30 به عنوان میراث ناملموس (معنوی) در فهرست ميراث ملي معنوي کشور به ثبت رسيد./س

برچسب ها: چوخه ، قدمت ، باستانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.