هواپيماي شناسايي "Lockheed U-2 " معروف به "خانم اژدها" " Dragon Lady" هواپيمايي تک‌موتوره است که توسط "نيروي هوايي آمريکا" و "سيا"، سازمان جاسوسي اين کشور مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

به گزارش خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، امير سرتيپ "فرزاد اسماعيلي" فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء(ص)، صبح امروز در نشست خبري خود در ستاد پدافند هوايي با اعلام شناسايي دو فروند هواپيماي U-2 در رزمايش ولايت 89 نيروي دريايي ارتش، توسط پدافند هوايي گفت: ظهر روز 22 بهمن، يک فروند هواپيمای شناسايي U-2 آمريکايي که رادارگريز، پنهان‌کار و داراي قابليت استيلث بوده از جنوب نقطه جي واني به پرواز درآمد و وارد درياي عمان شد و حوالي تنگه هرمز، حدود يک مايل نزديک به مرزهاي کشورمان قصد ورود به حريم هوايي کشورمان را داشت که پس از شناسايي توسط رادار "خليج فارس"، خود را معرفي کرده و بلافاصله از حريم هوايي کشورمان دور شد. 



هواپيماي شناسايي و جاسوسي U-2

"هواپيماي شناسايي" "Lockheed U-2 "، معروف به "خانم اژدها" " Dragon Lady" ، هواپيمايي تک موتوره است که توسط "نيروي هوايي آمريکا" و "سيا"، سازمان جاسوسي اين کشور مورد استفاده قرار مي‌گيرد. "خانم اژدها" مي‌تواند به طور شبانه‌روزي تا ارتفاع 21 هزار متري پرواز کرده و اطلاعات جمع کند.



U-2  از زمان جنگ سرد و حدود 50 سال است که در خدمت  ارتش آمريکا است.



خانم اژدها چه ويژگي‌هايي دارد؟

هواپیمای شناسايي
U-2 یک بار توسط "شوروی سابق" شناسایی شد. این هواپیما در جریان یک عملیات شناسایی و عکس‌برداری از تاسیسات موشکی شوروی در سال 1962 عازم این کشور شد، اما توسط نیروی دفاعی این کشور شناسایی و ساقط شد.

خانم اژدها در بسياري از عملیات‌های آمريکا از جمله عملیات طوفان صحرا، عملیات شناسایی بوسنی و کوزوو برای حمایت از ناتو در دهه 1990 و اجرای عملیات‌های متعدد در سال 2001 در افغانستان حضور داشته است. یکی از مهم‌ترین عملیات‌های U-2، اجرای عملیات شناسایی در عراق بود.

پایه چرخ مجزا از بدنه و سبک باعث می‌شود تا وزن هواپیما به مقدار قابل توجهی کاهش یابد. یکی از تکنولوژی­‌های منحصر به‌فرد این هواپیما استفاده از ورقه‌های بسیار نازک فلز و همچنین تیتانیوم در قسمت بال است که موجب می­‌شود تا فرایند بلند شدن هواپیما به سهولت صورت گرفته و حالت ایرودینامیکی فوق‌العاده‌ای را به آن دهد. این هواپیما توسط یک خلبان به پرواز در آمده و یک گروه نیز از روی زمین به خلبان کمک می‌کنند. خلبان لباس مقاوم در برابر فشار به تن کرده و از سیستم تنفسی اکسیژن مایع برای تنفس در ارتفاع زیاد استفاده می‌کند. در کابین خلبان از سیستم هدایت پیشرفته RAMP( برنامه شناسایی هوایی پیوسته خودکار) استفاده می­‌شود.


هواپیمای U2 دارای سیستم‌های ردیابی فوق پیشرفته‌ای است که امکان جاسوسی را برای این هواپیما امکان‌پذیر می‌سازد. رادارهای الکترو- نوری، رادار ASARS-2 SAR، سیستم هوشمند ارسال سیگنال، و سیستم تخریب رادارهای دشمن از جمله امکانات این هواپیمای جاسوسی است. رادار ASARS-2 SAR به کار رفته در U2 دارای دو سطح به شکل عدد هفت بوده و آنتن‌های الکترونیکی آن مناسب ردیابی در حتی بدترین شرایط آب و هوایی است. در اول آگوست سال 2001 رادار ASARS-2A در این هواپیما به کار گرفته شد که حوزه گسترده‌تری از زمین را تحت پوشش قرار می‌دهد.

در نسل جدید این هواپیمای جاسوسی آمریکا از موتورهای بسیار سبک شده F118-GE-101 شرکت "جنرال موتورز" استفاده شده است. میزان بلند شدن این هواپیما 15000 تا 25000 فوت در دقیقه بوده و حتی می‌تواند به ارتفاع 70000 فوت نیز برسد. مدت زمان یک ماموریت عادی این هواپیما شش ساعت و نیم بوده و می‌تواند حدود 3 هزار پرواز کند.




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۰۲ ۲۲ اسفند ۱۳۹۱
واقعا باعث افتخاره که پدافند خاتم الانبیا u-2 رو شناسایی کرده وباعث شده از انجام ماموریتش بطور کلی پشیمون بشه و هر دفعه امریکایی ها به فکره یه هواپیمای رادار گریز پیشرفته تر واسه نفوذ به حریم هوایی ما باشن که هردفعه هم شکست می خورن
Iraq
مهدی
۱۷:۳۴ ۲۲ اسفند ۱۳۹۱
سلام ممنونم واقعا جالب بود واقعا به کشورم افتخار میکنم
Kazakhstan
سعيد
۱۷:۱۵ ۲۲ اسفند ۱۳۹۱
هرچي كه باشه اخر تو دست ايرانه ............
آخرین اخبار