مشهد/

آغاز به کار نخستين مدرسه پيشرفته بررسی جنبه های مولکولی سندرم متابولیک در مشهد

نخستين مدرسه پيشرفته (Advanced School ) کشور با موضوع بررسی جنبه های مولکولی سندرم متابولیک با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد و با حمایت انجمن بین المللی بیوشیمی و بيولوژي مولکولي ( (IUBMB آغاز به کار کرد .

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، اين دوره به مدت چهار روز (21 الي 25 اسفند ) در محورهاي چاقي دوران کودکي،  سيگنالينگ در متابوليسم چربي،  تغذيه و پاسخ ايمني،فاکتورهاي زيستي گياهي و متابوليسم چربي،  ژنتيک سندرم متابوليک،  اپيدميولوژي سندرم متابوليک،  آسيب عروقي در سندرم متابوليک،   مقاومت انسولين و سندرم متابوليک و   فاکتورهاي زيستي از جمله  تاتير بر چاقي، ديابت ، فشارخون بالا با حضور متخصصان و اعضاء هيئت علمي کشوري و 16 نفر از متخصصين و انديشمندان خارجي از کشورهاي آمریکا، انگلیس، آفریقا جنوبی، عراق، دانمارک، سریلانکا آغاز به کار کرد .

 

معاون پژوهشي دانشگاه علوم پزشکي مشهد در حاشيه اين همايش گفت: این همایش نوع خاصی از همایش ها به نام advance school یا مدارس پیشرفته است که در یک زمینه خاص و اولین نوع از این همایش هاست که در ایران برگزار می شود.

 

دکتر محسن تفقدی با اشاره به حضور 160نفر مهمان در این همایش که بیشتر محققان جوان دانشگاه علوم پزشکی هستند، اظهار کرد: این همایش بیشتر جنبه کارگاهی دارد و با همایش های معمول تا حد زیادی متفاوت است.

 

وی گفت: 16نفر از مهمانان، خارجی و از کشورهای آمریکا، انگلیس، آفریقا جنوبی، عراق، دانمارک، سریلانکا و ... در این همایش شرکت کرده و از این تعداد، 8 نفر مدعو و 8 نفر به درخواست خودشان در این همایش شرکت کرده اند.

تفقدی اظهار کرد: تمرکز اصلی این همایش سه روزه که تا 5شنبه ادامه دارد و به  بر بررسی جنبه های مولکولی سندرم متابولیک مي پردازد.

 

مدير گروه بيوشيمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد نيز در اين همايش  با اشاره به اينکه علوم پزشكي امروز، از سندورم‌هاي متابوليكي به عنوان مشكل بزرگي نام برده مي‌شود اظهار داشت :‌سندرم متابوليكي در حال حاضر يكي از موضوعات تحقيقاتي مورد توجه در سراسر دنياست و به عنوان مشكل مهمي از آن ياد برده مي‌شود.

 

دکتر مجيد غيور مبرهن با اشاره به برخي از علل زمينه اي سندرم متابوليک اظهار داشت :سندرم متابوليک مجموعه اي از عوامل خطر زاي مرتبط با متابوليسم (سوخت و ساز ) از جمله چاقي مرکزي ، افزايش تري گليسريد خون ، افزايش فشار خون و گلوکز خون بالا مي باشد که همزمان در يک فرد ايجاد مي شود.

 

دبیر دوره پیشرفته (Advanced School  )با اشاره به اينکه اگر فردي به يکي از اجراي سندرم متابوليک مبتلا باشد احتمال ابتلا به ديگر اجزاي اين سندروم در وي بالاتر است خاطر نشان کرد :‌افراد مبتلا به سندرم متابوليک از طريق کنترل عوامل خطر زاي خود ، تغيير سبک زندگي و نير در برخي موارد از طريق دارو درماني مي توانند خطر ابتلا به بيماريهاي قلبي عروقي و ديابت نوع دو را کاهش دهند .

 

غيور مبرهن خاطر نشان کرد :‌وجود مهمان‌ها و محققانی از دانمارك، انگلستان، نیجريه، ‌امريكا و ساير كشورها نشان دهنده توجه ويژه جامعه علمي دنیا به پايگاه‌هاي تحقيقاتي در ايران است.

 

دبیر دوره پیشرفته (Advanced School  ) در ادامه تاكيد كرد: پروفسور "آزي" فرد بسيار علمي است و حضور وي را باید مغتنمي دانست كه نصيب اين همايش شده است. /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.