استاد بيماري‌هاي اطفال دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد، تب نوزادان در سنين زير يکماه را نشانه هشداردهنده‌اي براي يک بيماري جدي ميکروبي عنوان کرد و گفت: اين نکته خيلي مهمي است که والدين بايد نسبت به اهميت آن آگاه باشند و توصيه مي‌شود در سنين زير يکماه، هر زمان نوزاد دچار تب بويژه بدون هيچ علامت توجيه‌کننده‌اي شد، شيرخوار را بلافاصله نزد متخصص ببرند.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد دکتر محمدهادي اميريان،درباره تب در ماه اول زندگي، تصريح کرد: با وجود اين که حال عمومي شيرخوار در خلال هفته اول زندگي ممکن است خوب باشد، ولي بروز تب مي‌تواند با وجود حال عمومي خوب، دربر دارنده يک بيماري جدي و ميکروبي باشد.

وي با اشاره به اين که در صورت بروز تب در روزهاي نخست تولد نوزاد، برخورد با اين گروه سني حايزاهميت است، گفت: بايد چنين بيماراني را برخلاف ساير سنين که بصورت سرپايي درمان مي کنند، در بيمارستان بستري کنيم و ضمن انجام اقدامات وسيع تشخيصي، برنامه‌هاي درماني را انجام دهيم.

 

يکي از مسائل مهم دوره نوزادي، عفونت‌ها است

 

اميريان همچنين يکي از مسائل مهم دوره نوزادي را عفونت‌ها بويژه عفونت‌هاي دوگانه اين دوره برشمرد و اظهار کرد: با توجه به اين که علايم و نشانه‌هاي عفونت‌هاي دوره نوزادي علايم غيراختصاصي هستند و نشانه‌هاي مشخصي که توجيه کننده بيماري باشد، وجود ندارد و در بسياري بيماري‌ها هم ممکن است اين علايم بصورت گسترده وجود داشته باشند، وظيفه بسياري پزشکان بويژه متخصصان اطفال و ساير رشته‌هاست که در رابطه با اين علايم و نشانه‌ها آگاهي و شناخت کامل داشته باشند.

 

عفونت‌هاي مادر با انجام تست‌هاي غربالگري شناسايي مي‌شوند

 

اين استاد دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد با بيان اين که عفونت‌هاي مادر چالش مهم ديگري است که با آن برخورد مي‌کنيم، گفت: يکسري ميکروب‌ها در دستگاه تناسلي مادر وجود دارند که آنها را مي‌توان با تست‌هاي غربالگري در هفته‌هاي 35 تا 37 بارداري شناسايي کرد و در صورت مثبت بودن در نزديکي زايمان، مادر را تحت درمان پيشگيري با استفاده از آنتي‌بيوتيک‌ها قرار دهيم.

 

اميريان افزود: اين پيشگيري مي‌تواند تا 80 درصد از انتقال اين عفونت به نوزادان جلوگيري کرده و در پيشگيري از مرگ نوزاد نيز مؤثر باشد، چراکه سيستم ايمني نوزاد تکامل پيدا نکرده و به سهولت و بسرعت اين ميکروب در کل خونش منتشر شده و مي‌تواند عوارض و مخاطرات جدي همچون عفونت مغز را دربرگيرد و در نتيجه آثار مخرب و جبران‌ناپذيري را داشته باشد.

 

اين متخصص اطفال گفت: حسن انجام تست‌هاي غربالگري اين است که چنانچه اين ميکروب در دستگاه تناسلي مادر شناسايي شود، نزديکي زايمان که جنين از مجراي زايماني بيرون مي‌آيد، با استفاده از داروها و آنتي‌بيوتيک‌هاي لازم از انتقال اين بيماري و عوارض جبران‌ناپذيرش به نوزاد پيشگيري کنيم/س

برچسب ها: تب ، نوزادان ، بیماری ، میکروبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.