متاسفانه هر سال کام بسیاری از خانواده‌ها در چنین روزهایی تلخ می‌شود و جوانانی که باید آینده‌ساز کشور باشند، دراثر یک غفلت، دچار آسیب‌های جبران ناپذیری می‌شوند یا حتی جان خود را در این مسیر از دست می‌دهند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، بر اساس آمارهای ارائه شده، در آستانه چهارشنبه‌‌سوری سال گذشته و پس از آن بیش از 10 حریق در هر روز در مشهد رخ داده است که تعداد آن قابل تامل است.

در همین رابطه مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد از افزایش تعداد حریق در چهارشنبه سوری سال گذشته خبر می‌دهد و در این خصوص می‌گوید: در ایام نزدیک به چهارشنبه‌سوری سال گذشته و پس از آن، 54 مورد حریق در شهر مشهد رخ داده‌است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته آن، 6 مورد افزایش را نشان می‌دهد.

آتشپاد دوم حسن جعفری ادامه می‌دهد: در این مدت 31 مورد حریق عملیاتی، 19 مورد پیشگیری و 4 حریق عملیات دستی توسط نیروهای آتش‌نشان مشهد اطفا شد.

وی با اشاره به بیشترین عوامل ایجاد حریق می‌گوید: روشن کردن آتش‌ توسط فرد، بازی کردن با آتش، کبریت و همچنین سوزاندن ضایعات به ترتیب بیشترین عوامل بروز حریق در چهارشنبه‌سوری سال گذشته بوده است.

آتشپاد دوم جعفری یکی از عوامل تاثیرگذار در کاهش حوادث را افزایش آگاهی افراد می‌داند و می‌گوید: بر اساس تجارب سال‌های اخیر، یکی از عوامل ضروری برای پیشگیری از حوادث و اتفاقات، ارتقای سطح آگاهی مردم خصوصاً گروه‌های در معرض خطر است.

وی ادامه می‌دهد: هر اندازه شهروندان به خصوص نوجوانان، جوانان و اولیاء آنان درباره عواملی نظیر ترقه، مواد منفجره و آتش بازی، که احتمال وقوع حادثه را افزایش می‌دهد، بیشتر بدانند در آن صورت بهتر خواهند توانست از احتمال وقوع این حوادث پیشگیری کنند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد همچنین معتقد است ترویج رفتارهای خطرساز و ناایمن در مراسم شب چهارشنبه آخر سال ناشی از کوتاهی و ضعف برخیاز شهروندان بوده و اکنون برای رفع این نقیصه باید همتی مضاعف و مشارکتی هدفمند همراه با مسئولیت‌پذیری در میان همه ارگانهای مرتبط وجود داشته باشد.

کانون‌های خطر با حضورآتش‌نشانان بیمه می‌شود

جعفری بیان می‌کند: با توجه به اینکه آموزش مقوله‌ای مهم در کاهش خطرات چهارشنبه‌سوری محسوب می‌شود، با این حال نیروهای آتش‌نشان در مشهد در این شب به صورت آماده باش هستند.

وی ادامه می‌دهد: در این شب بیش از 25خودرو آتش‌نشانی با تجهیزات کامل در نقاط شناسایی شده و ضروری کانون خطر مستقر خواهند شد تا از حوادث احتمالی پیشگیری شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد، اطلاع‌رسانی محیطی به وسیله طراحی بنر و بیلبورد ویژه آخرین چهارشنبه سال، ارسال پیام کوتاه و توزیع بروشور با مضامین پیشگیری از خطرات احتمالی این مراسم در همایش، مدارس، مراکز بهداشت و پخش تیزر و زیرنویس در رسانه‌های دیداری را از جمله برنامه‌های مشارکتی و هدفمند سازمان آتش نشانی به عنوان یکی از متولیان امر ایمنی در شهر مقدس مشهد عنوان کرد.

معلولیت 21 نفر ، ارمغان چهارشنبه‌سوری سال گذشته

اما آمارهای موجود از حوادث و آسیب‌دیدگان چهارشنبه‌سوری سال‌های قبل نیز قابل تامل است به گونه‌ای که در چهارشنبه‌سوری سال گذشته درکشور400 نفر مصدوم شدند كه 14.5 درصد مراجعان بستري، 9 نفر فوت و 21 نفر به طور دائمي معلول شدند.

مشاور فني و مسئول آموزش مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشکي مشهد با بیان این حجم از حوادث و آسیب‌دیدگی ادامه می‌دهد: همچنین در سال گذشته عابران پیاده به تنهایی 19.5 درصد از آسیب‌دیدگان را به خود اختصاص داده‌اند و 47 درصد مصدومين در بازي با وسايل محترقه دچار حادثه شده‌اند.

علی صمدي ادامه می‌دهد: سنين 15تا 24 سال بیشترین گروه آسیب‌پذیر در چهارشنبه‌سوری سال گذشته بودند که 41 درصد حوادث را در این روز به خود اختصاص دادند.

وي اما با اشاره به آمار مصدومان چهارشنبه‌سوری در مشهد می‌گوید: در چهارشنبه‌سوری سال 89 قریب به 26 نفر از شهروندان مشهدی دچار سوختگی شدند که این تعداد با کاهش در چهارشنبه‌سوری سال گذشته به 23 نفر رسیده است.

مشاور فني و مسوول آموزش مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشکي مشهد ادامه می‌دهد: همچنین از سال 89 مصدومان قطع عضو نیز به جمع ‌آسیب‌دیدگان چهارشنبه‌سوری اضافه شدند به گونه‌ای که در سال 89 و همچنین 90 به ترتیب یک نفر قطع عضو وجود داشته است.

آموزش، راهی که باید جدی گرفته شود

آموزش، فرهنگ سازی و اطلاع‌رسانی، تدبیری است که باید بیش از گذشته از سوی نهادهای مربوطه برای کاهش خطرات این شب پرحادثه جدی گرفته شود.

به طور قطع، تبیین خطرات این شب و همچنین ایجاد فضای ایزوله که شهروندان بتوانند انرژی خود را تخلیه کنند اثرات مثبتی را به همراه دارد که مهم‌ترین آن کاهش حوادث و مصدومان این شب است. /س


برچسب ها: مصدومیت ، سال ، گذشته ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.