آرامگاه شیخ ابومحمد روز بهان درکجاست؟

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، شيخ ابو محمد روزبهان پسر ابي نصر بقلي فسائي شيرازي معروف به شيخ شطاح در سال 522 هجري در شهر فسا متولد شد و درسال606 هجری قمری در شیراز درگذشت.

شیخ از نوجوانی به سیر و سلوک پرداخت و سفرها کرد.

بنا بر آنچه نقل شده وي مدتها در مکه مجاور بوده است و در مراجعت به شيراز بمدت زياد در جامع عتيق به وعظ و ارشاد پرداخت. دکانی داشت که در آن بقل می فروخت و به همین مناسبت به «بقلی» معروف شد.

شیخ روزبهان به شیخ شطاح مشهور است ، خواجه حافظ شیرازی را می توان از جمله عارفانی دانست که به آثار شیخ دسترسی داشته و از اندیشه های او استفاده برده است.

شاید بتوان ادعا کرد اساس طریقت شیخ روزبهان عشق و جمال پرستی است . او رسیدن به کمال معنوی را همین طریق دانسته وتحت تأثیر چنین مشربی ، شیخ اندیشه های ابتکاری و بدیع فراوانی در عرفان ذوقی به قلم آورده است.

شیخ روزبهان ، عشق و حسن را از عالم قدس دانسته و زیبایی جهان را ظهور زیبایی حق به شمار می آورد. به نظر این عارف بزرگ ، جمال حق را تنها به چشم حق می توان مشاهده کرد و این هنگامی میسر می شود که ا نیت و خودپرستی از میان برداشته شود. او با حافظ شیرازی هماهنگ و هم آواز است

از شيخ روزبهان آثار بسیاری بجا مانده که از جمله آنها میتوان به 3. مكنون الحديث 2. لطايف البيان في تفسير القرآن 3.كتاب العقايد 4. حدائق الاخبار 5 مشرب الارواح 6 كتاب المناهج 7. كتاب الارشاد 8 كتاب العرفان في خلق الانسان 9.رساله الانس في روح القدس- لوامع التوحيد 14. عبهرالعاشقين و13. سيرالارواح اشاره کرد

در محوطه آرامگاه سه پله سنگي قرار دارد كه به ايواني بدون سقف منتهي مي شود. پس از آن ايوان مسقفي ديده مي شود كه در ادامه آن ايواني ديگر با عرض كمتر به چشم مي خورد و قبر شيخ و قبور دو تن از فرزندان و فرزندزادگان وي در آنجا واقع شده است.

بر پيشاني اين ايوان با خط نستعليق نوشته شده است:

آرامگاه شيخ كبير ابومحمد روزبهان، تولد در فسا 522 هجري، 507 ش. ، وفات در شيراز 606 ه.ق. ، 588 ش.

بر بالاي ايوان لوحه اي برنجي قرار گرفته كه اين كلمات بر روي آن نقر شده است:

لااله الاالله الملك الحق المبين

در پايين همين لوحه،بر روي تكه سنگي نوشته شده: اي تو را با هر دلي رازي دگر

مقابل در ورودي شاه نشيني با دو پنجره مشبك و كاشي هاي معرق قرار دارد.

قبرشیخ روزبهان هم اکنون درمشرق شيراز و در انتهاي شرقي خيابان لطفعلي خان زند، در محله اي كه آن را به مناسبت وجود قبر شيخ، درب شيخ مي خوانند واقع شده است./س

برچسب ها: نوروز ، کجا ، بگردیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.