پسته ، یار خندان ایرانی ها این روزها در بازار تنهاست!

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان :

پسته یک محصول کشاورزی است که تولید و مصرف آن قدمت بسیار زیادی دارد.

به یقین می توان گفت: پسته از زمانهای بسیار دور در ایران مصرف می شده است و دست کم از 500 سال قبل به این طرف کما بیش صادر هم می شده است ، اما از قرن نوزدهم به دنبال صنعتی شدن اروپا، تجارت جهانی به وضع جدیدی مطرح شد.

اروپایی ها در جستجوی بازار برای کالاهایی بودند که به صورت انبوه تولید می شد ، از آن زمان بود که تجارت جهانی توسعه اساسی یافت و آن دسته از محصولات ایران که قابلیت داشتند به طور جدی وارد بازار جهانی شدند.

رفسنجان مرکز تولید پسته ایران شد.
پسته جزء محصولاتی بود که این قابلیت را داشت ، به همین دلیل از آن به بعد تولید آن بطور عمده نه برای مصرف داخلی بلکه برای عرضه در بازار خارج مطرح شد و در فاصله زمانی نسبتاً کوتاهی رفسنجان مرکز تولید پسته ایران شد.

در اوایل دهه 40 تولید پسته حدود 5 هزار تن بود که در آستانه انقلاب به 24 هزار تن رسید. میزان صادرات این محصول در آستانه انقلاب حدود 12 هزار تن بود که 90 تا 95 درصد آن به آمریکا صادر می شد و بدین ترتیب در سالهای انقلاب و پس از آن ، حضور این محصولِ ارزآور در بازارهای جهانی پررنگ تر شد.

پسته از روزهای سخت جنگ گذشت و وارد دنیای سازندگی پس از جنگ شد.

روزهای سخت جنگ و پس از جنگ ، پسته همراه وهمدوش نفت شد تا از راه ارزآوری ، بازار آن روز را که بارها به خاطر جنگ لرزیده بود، التیام بخشد.

هر روز بر ارزش این محصول ارزآور افزوده می شد و جایگاهش در صادرات بالاتر می رفت.

و اکنون صادرات پسته یازده درصد ارزآوری از کل صادارا ت غیرنفتی کشور را بدنبال داشته است.

پسته حالا دیگر قهرمان روزهای امروز بود ، روزهای سخت تحریم که خدمتش تنها و بدون حضور نفت ، برای ملت بیشتر احساس می شد.

اما ...

می گویند این روزها چهره ی خندان پسته را غمگین کرده اند ، می گویند مردم یادشان رفته که پسته چه روزهایی را پشت سر گذاشته ، می گویند دیگر مردم پسته را نمی بینند.

به راستی چرا؟!

رئیس انجمن پسته ایران در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان می گوید: امسال 183 هزار تن محصول پسته به طور متوسط برداشت شد که 140 تا 150 هزار تن آن پسته ی صادراتی است.

محسن جلالپور می افزاید: بیش از 100 هزار تن از این پسته صادر و حدود 40 تا 50 هزار تن آن برای مصرف داخل و ضایعاتی است که طی یک سال مصرف میشوند.

تصمیم ممنوعیت صادرات پسته ضرر غیرقابل جبرانی به پسته زد

وی با اشاره به اینکه 15درصد از تولید پسته مصرف داخلی را به خود اختصاص داده است، تصریح می کند: صادرات این محصول یک و نیم میلیارد دلار ارزآوری برای کشور به دنبال دارد.

نایب رییس اتاق بازرگانی،صنایع و معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه متأسفانه طی هفته های اخیر ارزش پسته در بین مردم دستخوش تغییراتی شده ، خاطرنشان می کند: در اواخر بهمن و اویل اسفند امسال به دلیل یکسری اطلاعات غلط ، این محصول با چالش بزرگی روبه رو شد.

وی می افزاید: مطرح کردن بحث غیرکارشناسی ممنوعیت صادارت پسته نه تنها کمکی به بازار داخل نمی کرد ، بلکه این محصول روی دست باغداران و صادرکنندگان میماند و بدنبال آن کشور و عدهی زیادی دچار ضرر و زیان جبرانناپذیری می شدند.

جلال پور با تأکید بر اینکه این تصمیم هیچ نفعی را عاید بازار داخل نمی کرد ، خاطرنشان می کند: پستهای که در داخل توزیع میشود و یا در حال توزیع است، پستهای است که حدود یک ماه و یا یک ماه و نیم قبل توسط توزیعکنندگان خریداری شده و مراحل بستهبندی و آمادهسازی را گذرانده و امروز در فروشگاه ها است.

وی در مورد زیانهایی که این تصمیم ناگهانی به کشور وارد کرد ، می گوید: با این تصمیم، صادرات نخستین محصول غیر نفتی کشور در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی دچار ضرر شد و حتی ممکن است برای سالهای آینده هماین بی اعتمادی را در بازار خارج به وجود آورد که هر لحظه ممکن است دولت ایران صادراتش را ممنوع کند.

پسته 30 هزار تومانی به صورت گسترده در اختیار بازار داخل است.

جلال پور با اشاره به اینکه هم اکنون پستهی مورد نیاز شب عید مردم با قیمت عمده فروشی در اختیار نمایشگاههای عرضه مستقیم کشور قرار گرفته است ، خاطرنشان می کند: قیمت هرکیلو پسته 30 هزار تومان ، بدون هزینههای جانبی که به آن تعلق میگیرد به دست مصرفکننده می رسد.

ممنوعیت صادرات پسته می توانست به 150 هزار نفر ضرر غیر قابل جبرانی بزند

وی تصریح می کند: تفکر ممنوعیت صادرات پسته باعث می شد میزان زیادی پسته که صادراتی است و در هیچ شرایطی حتی با قیمتهای ارزان هم مصرف داخلی ندارد، روی دست باغداران و صادرکنندگان بماند.

جلال پور می افزاید: اگر عدهای در بازار در هر شرایط و هر مکانی پسته را به هر دلیل گران فروختند نباید صنعت پسته کشور که اشتغالزا، ارزآور و خدمتدهنده به ایران بوده است دچار گرفتاری شود.

پسته ایران نباید از بازارهای جهانی بیرون برود

امسال 183 هزار تن محصول پسته به طور متوسط برداشت شد که بیش از 80 درصد آن برای صادرات و 20 درصد آن برای مصرف داخل و ضایعاتی است که طی یک سال مصرف میشود.

اکنون جایگاه پسته این محصولِ ارزآور باید بازهم مانند گذشته بالا و ارزشمند باشد،پسته ایران نباید از بازارهای جهانی بیرون برود ، این محصول دیرزمانیست که یاور ما در روزهای سخت دیروز بوده ، روزهایی به اسم جنگ و تحریم ، پس به امید آنکه گامهای بلندی در راه عزیز کردن و ارج نهادن به این محصول برداریم./س

گزارش از: مریم بهادری

برچسب ها: پسته ، خندان ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.