یک روانشناس با بیان اینکه بی توجهی به رفتارهای منفی کودکان باعث ترک آن می شود گفت: تنبیه کودکان تاثیری در ترک رفتارهای منفی آنها ندارد و خندیدن به رفتار منفی آنها نیز به تکرار احتمالی آن رفتار می‌انجامد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،اکرم مشکی، اظهارکرد: احساس در برخی سیستم‌های تربیتی لگد کوب می‌شود و این نادیده گرفتن احساسات ضربات جبران ناپذیری را در کودکان ایجاد می‌کند.

وی افزود: برای اینکه از لحاظ روحی و جسمی انسان متعادلی باشیم باید الگوی رفتاری مناسبی برای پرورش احساسات داشته باشیم و از سرکوب احساسات بپرهیزیم.

وی با بیان اینکه در سیستم تربیتی ما احساسات خیلی مظلوم واقع می‌شوند، خاطرنشان کرد: مسائل فرهنگی ما این باور را در ما رشد می‌دهد که مثلأ مرد نباید گریه کند در صورتی که نباید به سرکوب احساسات، بار ارزشی مثبت داد.

این مشاور و روانشناس مرکز مشاوره و مددکاری اجتماعی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان با تاکید بر پرهیز از سرکوب احساسات، تصریح کرد: باید نگاهی منطقی به احساسات داشته و آن را تعدیل کرد نه اینکه آن را نادیده گرفت. باید به احساسات فرد پاسخ درست داد و گرنه تعادل روانی فرد به هم ریخته و از این طریق جامعه نیز دچار آسیب می‌شود.

مشکی خاطرنشان کرد: اصلی ترین الگو برای فرزندان در این میان، والدین هستند و باید در 5 سال اول زندگی کودک که مهمترین سال‌های زندگی کودکان است احساسات را در وجود آنها پرورش داد.

وی با اذعان به اینکه در این دوران باید بدون قید و شرط کودک را پذیرفت، تصریح کرد: محبت کردن نیز باید بدون قید و شرط باشد. ضمن اینکه در هنگام تنبیه نیز باید از سرزنش، مقایسه، توهین و آزار زبانی کودک به طور جدی خودداری کرد.

این روانشناس با اشاره به اینکه گاهی یک کودک به واسطه کودک بودن، رفتارهای منفی از خود بروز می‌دهد، ادامه داد: برای جلوگیری از اینکار باید نسبت به آن بی توجهی کرد. ضمن اینکه لازم است سیستم تربیتی را با توجه به مقطع سنی و توان یادگیری مختص آن رده سنی، برنامه‌ریزی کرد.

منبع:خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: سمنان ، کودکان ، رفتار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.