آیین گشایش نخستین دوره ی اردوی آموزشیِ "طرح جامع حکمت رضوی" با حضور دکتر شاه آبادی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرمندان منتخب از سراسر ایران در مشهد مقدس برگزار شد.

بنا به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی طرح جامع حکمت رضوی، دکتر شاه آبادی با تاکید بر این نکته که یکی از واقعیت های فراموش شده در زندگی روزمره ما، مساله امام شناسی است افزودند: اینکه در میان مشغله های فراوان زندگی، اهل بیت و امام زمان خویش را بشناسیم بسیار اهمیت دارد. با اینکه بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی کارهای بسیاری در این رابطه صورت پذیرفته اما همچنان ضرورت آموزش سیره ی اهل بیت(ع) احساس می شود.
دکتر شاه آبادی در ادامه با ذکر اهمیت جشنواره ی بین المللی امام رضا(ع) و جایگاه این جشنواره در بین فرهیختگان جامعه بیان داشتند: برگزاری ده دوره جشنواره ی بین المللی امام رضا(ع) در سالیان گذشته و حالا نخستین دوره طرح جامع رضوی، گام های مهمی در راستای امام شناسی، به خصوص حضرت رضا(ع) است. امامی که برکت همه ی سرزمین ایران بوده و خواهد بود. وی در ادامه با تاکید بر نقش ویژه ی هنرمندان کشور در الگوسازی درون جامعه افزود: طبقه ی هنرمند، طبقه ای است که امروزه به عنوان الگو در جامعه مطرح است. حرکات و رفتار و پوشش و اخلاق او بر مردم و به خصوص قشر جوان تاثیر می گذارد چه برسد به آثار هنری و خلاقه ی او. پس یکی از وظایف این قشر تاثیر گذار و الگو، معرفی عمیق امام به جامعه است. اینکه هنرمند ما، سیره ی امام رضا(ع)، زندگی اش، راهبردهایش، امر و نهی اش، آنچه از نظر او پسندیده است یا نه و دیگر ابعاد زندگی امام را با زبان هنر به جامعه معرفی کند.
معاون هنری ارشاد در خصوص طرح جامع حکمت رضوی، به دو نگاه اشاره داشتند. اول بحث علمی و تخصصی در مورد شناخت امام رضا(ع) و دوم هم حال و هوای معنوی در جوار حضرت. دکتر شاه آبادی با تاکید بر تحلیل درست داشتن هنرمندان از علت پذیرش ولایت عهدی امام رضا(ع) اظهار داشتند: اگر هنرمندان ما داستان ها و روایت های کمتری از امام رضا(ع) و ابعاد مختلف زندگی ایشان می دانستند باید در این دوره سعی شود شناخت آنها عمیق تر و علمی تر بشود. اگر در زمینه های اعتقادی سوالات و شبهاتی دارند آنها را مطرح کرده و پاسخ بگیرند. وی در ادامه با تاکید بر الهام گرفتن هنرمندان از حال و هوای معنوی حضرت رضا(ع) و اهل بیت پیامبر(ص) افزودند: بسیاری از آثار هنری خلق شده که تکنیک های قوی داشته اند اما ماندگاری چندانی نداشتند در حالی که بسیاری از آثاری که از یک دل سوخته برآمده اند و در حال و هوایی خاص خلق شده اند در تاریخ این مرز و بوم جاودانه شده اند؛ همانند اذان آقای موذن زاده.
ایشان در ادامه افزودند: ما در برگزاری این دوره های آموزشی، در گام نخست هستیم و تلاش داریم تا ضعف ها و کمبودها را برطرف کنیم. برای برگزاری نخستین دوره هم از ادارات کل ارشاد استان ها خواستیم هنرمندانی را معرفی کنند که برگزیده باشند و با حال و هوای معنوی امام رضا(ع) مانوس باشند. همچنین برای تدوین این 60 ساعت کلاس آموزشی، جلسات بسیاری برگزار شده و سعی شده از بهترین اساتید و مولفین استفاده شود.
در پایان، دکتر شاه آبادی با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری منظم کلاس ها افزودند: انشاء ا... نیت خالصانه ی مسئولین مربوطه و همت عالی اساتید محترم و مجریان طرح مورد قبول واقع شود. از همه ی دوستان عزیزی که در حوزه ی مشاور راهبردی معاونت هنری این طرح را طراحی و برگزار کرده اند هم کمال تشکر و قدردانی را دارم.
پس از صحبت های دکتر شاه آبادی، و در حضور حجت الاسلام سیف جمالی و دیگر مسئولین طرح جامع حکمت رضوی، پرسش و پاسخی صمیمی بین هنرمندان و مسئولین انجام شد و طرفین به گپ و گفت پرداختند. در این گفت و گوها دکتر شاه آبادی با اشاره به علاقه ی شخصی اشان مبنی بر انجام کارهای ریشه ای در حوزه ی معاونت هنری، تاکید داشتند که طرح جامع حکمت رضوی، طرحی است که نباید با دیگر طرح ها مقایسه شود. ما برای بالندگی هرچه بیشتر این طرح برنامه های ویژه ای داریم. ایشان در ادامه افزودند: بنده در 3 سالی که در معاونت امور هنری بوده ام، هیچ گاه چنین طرح جامعِ آموزشی و تخصصی ایی در هیچ کدام از حوزه های ارشاد ندیده ام.
لازم به ذکر است، طرح جامع حکمت رضوی در سه شاخه ی هنرهای تجسمی، موسیقی و نمایشی میزبان هنرمندان پرشماری از سراسر کشور است. در این طرح، هر هفته، هنرمندان ایران که پیش از این در سامانه ی www.hekmaterazavi.ir ثبت نام کرده اند، در اردوی آموزشی رایگان در مشهد مقدس گرد هم می آیند و آموزش های تخصصی پیرامون شخصیت و زندگی امام رضا(ع) می بینند.
بنا به گزارش دبیرخانه ی طرح، ادامه ی این اردوها در سال 1392 برگزار خواهد شد./ي2 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار