رئيس مجلس شوراي اسلامي بر لزوم اصلاح آيين‌نامه داخلي مجلس در مورد تصويب لايحه بودجه چنددوازدهمي تاكيد كرد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران الیاس نادران نماينده مردم تهران در مجلس در جلسه علني امروز(سه شنبه) در تذکری با استناد به آيين‌نامه داخلي مجلس گفت: در آیین‌نامه داخلی مجلس، یک قانون بودجه داریم، یک متمم و یک اصلاحیه داریم که همه تعریف شده است، اما لایحه سه دوازدهم نه بودجه است، نه متمم و نه اصلاحیه، بلکه صرفا تمدید بودجه سال قبل برای دوره محدودی از یک تا سه ماه است و اضافه بر آن نمی‌توان حکم دیگری نوشت.


وی افزود: اگر سنگ‌بنای بدی گذاشته شود بدعتی برای دوره‌های بعد به وجود خواهد آمد؛ ما در قانون آئین نامه داخلی مجلس برای آنکه یک قانون بودجه داریم که برآیندش تعریف شده است. یعنی کمیسیون تلفیق پیشنهاد‌های مختلف را بررسی و بعد هم لایحه به صحن علنی می‌آید.

نماینده تهران گفت: اگر پیشنهاد لایحه دولت و پیشنهاد اعضای کمیسیون بودجه پذیرفته شود به این مفهوم است که ما به جای بودجه سه دوازدهم که تمدید بودجه مصوب است یک بودجه برای سه ماهه اول سال می‌نویسیم که در آن در مورد حقوق و مزایا، بودجه عمرانی، بودجه اختصاصی و نقل و انتقال حقوق‌ها و سقف بودجه باید تصمیم‌گیری شود.

نادران اضافه كرد: من در مورد اینکه حقوق کارمندان 20 تا 22 درصد افزایش یابد یا اینکه یارانه‌ها را چه کنیم حرف دارم اما جایش اینجا نیست. ما صرفا باید به دولت اجازه دهیم که بودجه مصوب سال قبل را برای چند ماه تمدید کند.

نادران در پایان تاکید کرد که پیشنهادات ارائه شده در این زمینه به لحاظ محتوایی مغایر با بودجه چند دوازدهم است.

بر اساس اين گزارش علي لاریجانی رئيس مجلس در پاسخ به اين تذکر نادران گفت: البته اگر در آیین‌نامه دقیق‌تر نوشته می‌شد این ابهامات به وجود نمی‌آمد که باید در اصلاح بعدی دقیق‌تر شود.

وی افزود: در آئین‌نامه آمده است که مجلس چند دوازدهم بودجه را بر مبنای آخرین قانون بودجه رسیدگی می‌کند؛ این موضوع بدان معناست که ظرف زمانی کم بوده و همان روال گذشته باید ادامه یابد؛ چون دقیقا نوشته مجلس باید بر اساس مصوبه سال قبلی عمل کند.

رئیس مجلس اظهار داشت: هر کدام از پیشنهادات مطرح شده اگر تغییر محتوایی ایجاد کند تا مبنا را به هم بزند ما نباید اجازه دهیم اما اگر مبنا را به هم نزند و مسائلی را اضافه کند که محتوا را روشن‌تر بگوید اشکال آئین‌نامه‌ای ندارد لذا قابل طرح است.

انتهاي پيام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار