مديركل حفاظت محيط زيست استان تهران اعلام كرد:شهروندان از قطع درختان ، جمع آوري نادرست زباله و عدم برخورد شهرداري ها با ضايعات سوزي شكايت هاي زيادي را به محيط زيست ارائه كردند.

 
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، دكتر رسول علي اشرفي پور گفت : يكي از مهم ترين وظايف اداه كل حفاظت محيط زيست استان تهران پايش و نظارت زيست محيطي واحد هاي صنعتي در سطح استان است كه در اين خصوص با توجه به محدوديت امكانات كارشناسي سعي شده از توان بخش خصوصي در قالب آزمايشگاه هاي معتمد داراي مجوز زيست محيطي از سازمان حفاظت محيط زيست استفاده شود.
او افزود : از اين رو اولين و مهم ترين كاري كه در طول سال هاي گذشته انجام شد ارتقاي كمي و كيفي آزمايشگاه هاي معتمد محيط زيست بود. به طوري كه در طي سه سال گذشته تعداد آزمايشگاه هاي محيط زيست استان از 47 واحد در سال 89 به 85 واحد در سال 91 ارتقا يافت.
به گفته وي در سال جاري محيط زيست استان تهران با بهره مندي از توان مهندسي آزمايشگاه هاي معتمد ضمن پايش محيطي ، 230 واحد آلاينده را مميزي و به سازمان اعلام كرد.اين آمار نسبت به سال 90 ، 55 واحد و نسبت به سال 89 ،220 واحد آلاينده كاهش داشته است. همچنين با پيگيري و تأكيد بر ضوابط استقرار واحدهاي صنعتي در سالهاي 90 و 91 تعداد 281 واحد صنعتي فعال در سطح استان به داخل شهرك هاي صنعتي مجاز منتقل شدند. در مجموع بين سالهاي 88 تا 90 بيش از 50 درصد از واحدهاي آلاينده در سطح استان تهران كاهش يافته است. و تعداد 46 واحد صنعتي عمدتا بزرگ مقياس بين سالهاي 90 و 91 بر اساس پيگيري ماده 192 قانون برنامه پنجم مجهز به سيستم پايش لحظه اي (online) شدند.
علي اشرفي پور عنوان كرد : با توجه به وضعيت آلودگي هوا متاسفانه كماكان شاهد ضايعات سوزي و كوره ذوب سرب در مناطق جنوب و جنوب غرب و جنوب شرق تهران بصورت پراكنده هستيم كه عموما در محدوده قانوني شهرداري تهران به خصوص شهرداري مناطق 18 ، 19 ، 21 و تا حدودي منطقه 15 و 20 صورت مي گيرد.
مدير كل حفاظت محيط زيست استان تهران تاكيد كرد : با وجود اين كه برخورد با ضايعات سوزي جزء وظايف شهرداري است اما متاسفانه هيچ اقدامي در اين زمينه توسط شهرداري هاي اين مناطق گزارش نشده است .اين موضوع با توجه به نقش و جايگاه شهرداري در مديريت كاهش آلودگي هوا و زيباسازي فضاي شهري واقعا جاي تاسف دارد.
او ادامه داد : در اين زمينه اداره كل محيط زيست استان تهران با دادن اخطاريه هاي لازم به درگير ترين  شهرداري هاي اين مناطق در اين خصوص مجبور به راه اندازي گشت شبانه مخصوص برخورد با ضايعات سوزي شد. به طوري كه طي چند ماه گذشته در بازديد و پايش هاي انجام شده توسط يگان حفاظت محيط زيست استان تهران 139 كوره ذوب سرب شناسايي ، تخريب ، جمع آوري و با موارد زيادي از ضايعات سوزي ها برخورد شد.
به گفته او ، اين موراد صرف نظر از برخورد با اين ضايعات سوزي و ذوب سرب در شهرستان هاي استان تهران است.
علي اشرفي پور در باره تعداد شكايت هاي مردمي واصله به اداه كل حفاظت محيط زيست استان تهران عنوان كرد : از ابتداي سال تا كنون 636 مورد شكايت دريافت شده كه شكايت مربوط به حوزه آلودگي هوا 558 مورد بوده است.
برخي از كارگاه هاي صنعتي كه ضايعات سوزي دارند، آلودگي ناشي از ميني بوس هاي دودزا كه در شهر تهران تردد مي كنند و عبور كاميون هاي حمل مصالح در روز در برخي از نقاط شهر تهران به ويژه در بخش هاي از شمال شرق تهران شكايت تهراني ها را به دنبال داشت.
او در ادامه توضيح داد: هم چنين اين شكايت ها به درجا كار كردن ميني بوس و اتوبوس هاي فرسوده شهري در مركز شهر و آلودگي ناشي از گرد و غبار برخي پروژه هاي عمراني در تهران نيز اشاره دارد.
او با بيان اين كه  در سال جاري 130 مورد شكايت مربوط به مسايل مربوط در حوزه آلودگي آب از سوي مردم مطرح شده است ، عنوان كرد :  بيشتر اين شكايت ها  به عدم توجه كافي به پاكيزه نگه داشتن حريم رودخانه­ها مانند رودخانه جاجرود و آلودگي نهر كن و فيروز آباد مربوط مي شود.هم چنين به نا بساماني استقرار واحد هاي خدماتي به ويژه در منطقه فرحزاد تهران و محور كن سولقان كه فاضلاب اين واحد هاي خدماتي باعث آلودگي رود دره ها شده است شكايت هايي داشتيم.
او درباره قطع درختان هم گفت : 132 شكايت مربوط به قطع درختان مطرح شده كه همه اين شكايت ها از شهر تهران بوده است.در شهر تهران به بهانه هاي مختلف در طول سال درخت قطع مي شود.خوشبختانه مردم نسبت به حفظ فضاي سبز موجود بسيار با حساسيت برخورد مي كنند. مردم به هيچ عنوان حاضر به قطع حتي يك پايه درخت و يا كندن يك نهال و درختچه و بريدن حتي يك شاخه نيستند، وي افزود بايستي مسئولان شهري در استراتژي مديريت و پروژه هاي عمراني تجديدنظر نمايند. مردم شديداً با بلند مرتبه سازي در تهران مخالفند و كماكان به احياء و بازسازي باغات شمال تهران مي انديشند.
به گفته مدير كل حفاظت محيط زيست استان تهران از شكايت هاي مطرح شده در سال جاري 89 مورد درباره مديريت پسماند بوده است كه قسمت قابل توجهي به جمع آوري و حمل نادرست زباله ارتباط دارد. بعضاً شكايت از اين است كه زباله در بخش هايي از شهر به موقع جمع نمي شود.البته برخي شكايت ها در حوزه پسماند به ضايعات سوزي ها و دپوي نامناسب زباله در برخي از محله هاي مركزي ، جنوب و اطراف شهر تهران بر مي گردد.
او ادامه داد : 102 شكايت به مشكلات مشاغل مزاحم و آلاينده زيست محيطي در شهر تهران و برخي از شهرستان ها مانند شهريار و ري مربوط مي شود كه به نظر مي رسد آهنگ ساماندهي صنوف مزاحم بايد با تدابير كار ساز تري مورد توجه مديران شهري قرار گيرد.
علي اشرفي پور بيان كرد : هم چنين به 25 مورد شكايت در حوزه شكاروصيد غيرمجاز مطرح شده رسيدگي كرديم.
او افزايش گشت هاي سال 91 را از اقدامات ديگر محيط زيست استان تهران برشمرد : در سال جاري ، 69 گشت شبانه فعاليت داشت كه افزايش قابل توجهي نسبت به سال قبل داشتيم.اين گشت ها بيش تر به پايش و نظارت محيطي و رسيدگي به شكايت توجه داشتند. /ل
 
برچسب ها: حفاظت ، محیط ، زیست ، تهران ، قطع ، درختان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار