نقش‌های مهم احزاب در جهان معاصر برقراری پلی ارتباطی بین مردم و حاکمیت و سازمان‌‌دهی و متشکل ساختن آراء و نظرات مردم در خصوص نحوه حکومت و شرکت در فعالیت و مشارکت‌های سیاسی است.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، احزاب و تشکل‌ها در جامعه از جمله نهادهایی هستند که روابط افراد و حکومت را هدایت می‌کنند و دارای نقش‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند.

نقش حزب در انتخابات صرفاً به معرفی نامزدهای انتخابات و حمایت از آنها خلاصه نمی‌شود. بلکه حزب علاوه بر نقش رایج  کار ویژه‌های مهمی دارد، که نمونه‌های آن را می‌توان، توسعه سیاسی، محدود شدن نامزدها، برنامه‌ محوری، شفاف‌سازی دیدگاه‌ها، پاسخگویی حمایت‌های مالی و نظارت بر انتخابات ذکر کرد.

 
"حسین کنعانی مقدم" عضو شوراي مركزي جبهه ايستادگي طي يادداشتي اختصاصي که در اختيار باشگاه خبرنگاران قرار داده است، "نقش احزاب ايران در فعاليت‌هاي سياسي" را بررسي کرده است.

متن يادداشت به شرح زير است:
 
یکی از نقش‌های مهم احزاب در جهان معاصر برقراری پلی ارتباطی بین مردم و حاکمیت و سازمان‌‌دهی و متشکل ساختن آراء و نظرات مردم در خصوص نحوه حکومت و شرکت در فعالیت و مشارکت‌های سیاسی است.  
 
احزاب در مقاطع مختلف به ویژه زمان انتخابات با طرح سوالات گوناگون، تنظیم برنامه‌های آینده از کاندیداهای ریاست جمهوری، مجلس و شوراهای شهر یک تابلوی شفاف از جریان‌های سیاسی به مردم ارائه می‌دهند، تا مردم بتوانند کاندیدای اصلح را برگزینند و در ساختار سیاسی کشور موثر واقع شوند.  
 
احزاب با ایجاد بستر مناسب و ائتلاف با یکدیگر و سازماندهی افراد جامعه برای مشارکت سیاسی در انتخابات‌ها، فضای مشارکت و رقابت سیاسی را فراهم می‌کنند، که این امر سبب جلوگیری از تفرقه و شکسته‌شدن آرای مردم می‌شود.  
 
 
نقش احزاب در ایران منوط به تصمیم‌سازی، تنظیم اراده سیاسی نظام از طریق مردم است، که توان ساماندهی مطالبات مردم و نظام را در جهت منافع ملی  ایفا می‌کنددارد.  
 
همچنین احزاب تشویق‌کننده مردم در مشارکت‌های انتخاباتی هستند که به سه مرحله معطوف می‌شود؛ مرحله نخست قبل از انتخابات است که احزاب نقش راهنمایی و معرفی نامزدها برنامه‌های و دیدگاه‌های کاندیداهای انتخاباتی را به مردم بر عهده دارد. مرحله دوم نیز شامل ایجاد اشتیاق در جامعه برای حضور مردم در پای صندوق رای و گزینش کاندیدای اصلح در مرحله سوم احزاب نقش نظارت بر عملکرد منتخبان از طریق پل ارتباطی که با نمایندگان منتخب مردم دارد ایفا می‌کنند.  
 
در حال حاضر در ایران   240 حزب پروانه‌دار و رسمی وجود دارد و تعدادی در حال فعالیت هستند و برخی از احزاب عملا در حد همان  کسب مجوز باقی مانده‌اند و فعالیت ندارندلذا  آن دسته  از احزابی در حال فعالیت سیاسی  برای دوره‌ پیش رو  انتخابات هستند؛ در قالب ائتلاف‌هایی متعدد به صورت جبهه‌های سیاسی گرد هم جمع شده‌اند که در صورت تحقق این روند در دیگر احزاب باقی مانده ، حدود 5 یا 6 جبهه مختلف سیاسی می‌توانند تفکرات و اندیشه‌های سیاسی کشور را نمایندگی کنند.  
 
لذا با ائتلاف احزاب در قالب جبهه‌ها از شکسته شدن آراء در انتخابات جلوگیری شده و همچنین مردم می‌توانند با انتخاب یک جبهه همسو با افکار و عقاید خود نامزدهای پیشنهادی احزاب که با یکدیگر به توافق رسیده‌اند را برگزینند. 

انتهای پیام/

برچسب ها: کنعانی ، احزاب ، آگاهی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار