معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات گفت: نشریات تخصصی بستر ارائه پژوهشها و دستاوردهای علمی در عرصه های گوناگون هستند تا نتایج و یافته های جدید محققان در معرض نقد و تحلیل صاحبنظران و متخصصان هر رشته قرار گیرد.

 

 

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد ، به نقل از ستاد خبری اولین نمایشگاه نشریات تخصصی، «دکتر دهشیری» معاون پژوهشی و آموزش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، درباره ضرورت انتشار نشریات علمی و پژوهشی گفت: نشریات تخصصی در باروری ایده ها و فرآیند تولید علم نقش اساسی و جدی دارد که شاید بتوان یکی از پایه های نخستین جنبش نرم افزاری در دنیای معاصر را به درستی نشریات تخصصی دانست. این نشریات بستر ارائه پژوهشها و دستاوردهای علمی در عرصه های گوناگون هستند تا نتایج و یافته های جدید محققان در معرض نقد و تحلیل صاحبنظران و متخصصان هر رشته قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه فرصت رشد علم و بالندگی مراکز پژوهشی به ویژه دانشگاهها ایجاب می کند تا نشریات تخصصی گسترش پیدا کنند، بیان کرد: گسترش این نشریات سبب می شود تا زمینه های ابراز نظریات علمی و پژوهشی و در نهایت انطباق با استانداردهای جهانی و رشد جایگاه و رتبه ایران در تولید علم در سطح منطقه و جامعه جهانی شود. از سویی دیگر ایجاد این بستر سبب نشاط و تحرک فزاینده در حرکت نرم افزاری و خودباوری علمی کشور شده و زمینه های بروز و معرفی جریان علمی می شود.

دکتر دهشیری در مورد جایگاه نشریات تخصصی در دانشگاهها توضیح داد: دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور کانون و هسته اصلی تحقیق و پژوهش و بالندگی علمی کشور هستند و توسعه کمی و کیفی نشریات تخصصی به نوعی رابطه مستقیم با تحرک، نشاط، رقابت علمی و به روزرسانی اطلاعات علمی با سرعت پیشرفت تحولات علمی و رشد دانش بشری دارد.

وی خاطرنشان کرد: این نشریات از یک سو فرآیند گردش اطلاعات علمی در ساختار دانشگاهی و علمی کشور را برعهده دارند و از سویی دیگر وظیفه تغذیه مناسب برای رشد این مراکز را بر دوش می کشند و روند حرکت آنها نقشی بنیادین در فرایند توسعه و رشد علمی کشور دارد.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه، نشریات تخصصی را پایه رسانه ای تحول در مدیریت دانش برشمرد و گفت: رسانه ها ظرفیت انعکاس شفاف و بالایی دارند و می توانند نقاط ضعف و قوت را نمایان کنند. نشریات تخصص محور و دانش بنیان با انعکاس تحلیل ها و داده های علمی و با نگاهی دانش افزار می توانند هدایت کننده مسیر تحول در هر عرصه علمی بوده و با کاوش در نیازها و ضرورت ها، پشتوانه منطقی و موثری در مدیریت دانش بومی موثر باشند.

وی تاکید کرد: این نشریات ابزار نشر و عامل جهت دهنده اندیشه و احساس نخبگان جامعه علمی کشور در جهت تحول و تکامل مدیریت دانش این مرزوبوم هستند. از سویی دیگر تردیدی در نقش این نشریات برای استعدادیابی و معرفی چهره های جدید گمنام علمی نیست.

دهشیری افزود: نشریات تخصصی، مخازن اندیشه به ویژه چهره های جوان پژوهشی کشور را به آسانی آشکار می سازند./س

برچسب ها: نشریات ، جنبش ، نرم افزاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.