معاون وزیر نفت در امور گاز از آغاز مذاکرات با پاکستان برای افزایش صادرات گاز به این کشور تا سقف ٣٠ میلیون مترمکعب در روز خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، جواد اوجی با اشاره به آغاز ساخت خط لوله گاز ايران به پاكستان گفت: ایران می تواند به عنوان منبعی مطمئن برای انتقال انرژی به کشورهای همسایه و بازارهای دور ایفای نقش کند.

معاون وزیر نفت در امور گاز از آغاز مذاکرات با پاکستان برای افزایش صادرات گاز به این کشور تا سقف ٣٠ میلیون مترمکعب در روز خبر داد و گفت: مذاکرات در این زمینه با طرف پاکستانی آغاز شده و در صورت تفاهم، الحاقیه ای به قرارداد کنونی ضمیمه خواهد شد.

وی درباره خط لوله انتقال گاز به پاکستان نیز گفت: این خط لوله در خاک ایران ١٢٢٠ کیلومتر است که فاز نخست آن از عسلویه به ایرانشهر به طول ٩٠٠ کیلومتر سال گذشته به بهره برداری رسیده است.

اوجي اظهار داشت: در فاز دوم به طول ٣٢٠ کیلومتر (ایرانشهر تا نقطه صفر مرزی پاکستان) تا کنون ٨٠ کیلومتر عملیات احداث خط لوله پایان یافته است.

وی تصریح کرد: ادامه این خط لوله در خاک پاکستان ٧٨٠ کیلومتر (٤٢ اینچ) خواهد بود که بخش عمده آن به وسیله پیمانکاران ایرانی انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران همچنین درباره هزینه های اجرایی این طرح در خاک دو کشور گفت: خط لوله هفتم سراسری در خاک ایران ٣ میلیارد دلار و در خاک پاکستان با ٢ میلیارد دلار هزینه انجام می شود.

اوجی با اشاره به این که تاکنون برای احداث خط لوله در خاک ایران ٢ میلیارد دلار هزینه شده است، تصریح کرد: یک میلیارد دلار دیگر نیز برای احداث ادامه خط لوله از ایرانشهر تا نقطه صفر مرزی هزینه خواهد شد.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان این که با تکمیل این خط لوله، صادرات گاز با تحویل روزانه ١,٥ میلیون مترمکعب از دسامبر ٢٠١٤ آغاز خواهد شد و به تدریج افزایش خواهد یافت، گفت: بخش عمده گاز انتقالی به پاکستان با توجه به این که نیروگاه های این کشور از سوخت مایع استفاده می کنند، در بخش نیروگاهی این کشور مصرف خواهد شد./ر
برچسب ها: پاکستان ، خط لوله ، گاز ، افزایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار