کارشناس مسئول توسعه باغات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: راندمان و کارآیی مصرف کود به شیوه چالکود به مراتب بیشتر از روش پخش سطحی کود در باغات است.

 

سعیده احمدی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: ریشه ها به طور مستقیم در روش چالکود غذای خود را تامین نموده و غذای سالم تا چندین سال بدون زحمت در اختیار درخت خواهد بود.

وی با اشاره ای به رشد بهتر ریشه در چالکود تصریح کرد: در روش چالکود به دلیل تهویه مطلوب ریشه ها از رشد بهتری برخوردار بوده و رنگ آنها، سفید و خوش رنگ با تراکم فراوان است.

احمدی ادامه داد: کارشناسان افزایش نفوذپذیری آب داخل خاک توسط حفره های مملو از موادآلی را از دیگر محاسن ارزشمند این شیوه تغذیه گیاهی می دانند.

کارشناس مسئول توسعه باغات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: چاله های پُر شده با مواد آلی، مکان هایی فاقد آهک و مناسب برای ریشه ها را فراهم آورده و جذب عناصر را بهبود می بخشند.

وی با عنوان نمودن یکی از ویژگی های درختان میوه افزود: از آنجا که درخت میوه گیاهی است دائمی هر ساله تراکم ریشه در حوالی منطقه چالکود بیش از پیش افزایش یافته و تماس ریشه با این منطقه غنی از کود افزایش می یابد.

احمدی از عدم ریشه دوانی درختان گفت و تاکید کرد: به دلیل کمی مواد آلی و زیادی کربنات کلسیم، خاک های زیر کشت باغ ها، نفوذپذیری کمی دارد و ریشه دوانی درختان فعال نیست./س

برچسب ها: مصرف ، کود ، باغات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.