شهرستان درمیان در شرق استان خراسان‌جنوبی واقع شده و از شمال به شهرستان قاین، از جنوب به شهرستان سربیشه، از غرب به شهرستان بیرجند و از شرق به کشور افغانستان محدود می‌شود.

 

‌ به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند؛ مرکز این شهرستان شهر اسدیه است که در فاصله 100 کیلومتری شرق بیرجند قرار دارد.

بررسی‌های باستان‌شناسی بیانگر سکونت انسان پیش از دوره اسلامی در منطقه درمیان است و وجود قلاع تاریخی متعلق به دوره‌های مختلف نشان می‌دهد کهشهرستان درمیان به لحاظ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در جایگاه رفیع‌تری درمقایسه با امروز قرار داشته که دلیل این امر برخورداری از شرایط طبیعیمنطبق بر شیوه زندگی آن زمان بوده است.

آب و هوای این منطقه به کلی گرم و خشک، دارای نواحی کوهستانی با آب و هوای سرد و ناحیه جلگه‌ای با آب و هوای نیمه صحرایی است.

گویش محلی این شهرستان از اقوام و طوایف مختلف فارس، بلوچ و عرب عنانی تشکیل شده است و زبان فارسی با لهجه بیرجندی و در پاره‌ای از روستاها چون نخاب، خلف و دره چرم با لهجه عربی و خیرآباد و اشک و شوراب با لهجه بلوچی صحبت می‌کنند.

عمده سوغات شهرستان شامل زرشک، زعفران، عناب، توت خشک، کشک و نان محلی است.

وجود مناطق کوهستانی زیاد باعث شده که پای فرقه اسماعیلیه به این منطقه باز شود و برای دفاع از خود‌، قلاع مرتفع و مستحکمی در اکثر مناطق این شهرستان و سایر شهرهای جنوبی خراسان ساخته و باقی بگذارند.

بعدها نیز کم و بیش اهالی این شهرستان از نعمت آسایش کافی برخوردار نبوده و مورد تهاجم مغول‌ها و ترکمن‌ها و افغان‌ها قرار گرفته‌اند.

بنای آرامگاه سلطان ابراهیم رضا از جمله مکان های گردشگری است که گردشگران زیادی را به سوس خود جذب می کند .

این بنا متعلق به دوره تیموری و به سلطان حسین است ، پلان این بنا به شکل چهار ضلعی است و فضای داخلی که بقعه در آن قرار گرفته به صورت مربع است.

از جمله مصالح بکار رفته در بنا می‌توان به آجر،گچ و آهک اشاره کرد. این بنا که در روستای آبگرم درمیان واقع شده به ثبت ملی رسیده است.

مسجد جامع هندوالان از دیگر آثار تاریخی درمیان است که با شکوه‌ترین بنای تاریخی، مذهبی این شهرستان است. مهمترین عناصر معماری آن سر در ورودی، صحن، گنبد خانه، شبستان ستون دار و محراب است.

در روستای فورگ از توابع بخش مرکزی شهرستان درمیان و در فاصله 90 کیلومتری شرق بیرجند و 10 کیلومتری شهر اسدیه قلعه ای واقع شده است.

ساخت این قلعه در زمان نادر شاه توسط میرزا بقا خان و پسرش میرزا رفیع خان ساخته شد .

مصالح به کار رفته در بنا سنگ، آجر، خشت، گچ، آهک و ساروج است.

فضای داخلی قلعه از قسمت‌های مختلف مانند محل زندگی خدمه، اصطبل، انبار مهمات و... تشکیل شده است که به وسیله حصار قلعه و برج‌های مدور احاطه شده‌اند.

قلعه کل حسن صباح یا دژ مؤمن‌آباد که در نزدیکی روستای "تغندیک" درمیان قرار دارددیگر اثر تاریخی این شهرستان مرزی است .

این قلعه با ارزش‌ترین و مهم‌ترین قلعه اسماعیلیان در منطقه تاریخی قهستان و دومین مرکز دفاعی آنها پس از قلعه الموت است.

در سطح قلعه قطعه سفال‌های پراکنده از نوع سفال‌های لعابدار اسلامی به رنگ‌های فیروزه‌ای، آبی، سبز، زرد و نیز سفال‌هایی با نقوش قالب زده مشاهده می‌شوند. قلعه کل حسن صباح هم ثبت ملی شده است.

قلعه اسدیه نیز در مرکز شهراسدیه بنایی حکومتی بوده است.

این بنا که به لحاظ نقشه و فرم ساخت با داشتن چهار برج در چهار گوشه علاوه بر عملکرد مسکونی، عملکرد دفاعی نیز داشته، از بناهای ساخته شده در دوره قاجار به شمار می‌رود.

قلعه درخش ، قلعه طبس مسینا ، قلعه مسلمانان گرسک، آسیاب‌ بادهای طبس مسینا، قلعه نو گاویچ، آب انبار حوض خواهر محمدخان، خانه ابراهیم‌بیکمسینایی، قلعه کلاته باقرخان، قلعه سیدان، مسجد سیدان، قلعه محمدآباد چهار برج و خانه عبدالعظیم عظیمی از دیگر آثار تاریخی اینشهرستان مرزی است.

همچنین منطقه نمونه گردشگری قهستان، روستای درمیان و چنار دوشینگان از مکان های مناسب برای استفاده روز طبیعت(13 فروردین) در شهرستان درمیان پیشنهاد می شود.

منطقه نمونه گردشگری قهستان در فاصله 65 کیلومتری بیرجند و 40 کیلومتری شهر اسدیه قرار داشته و به لحاظ کوهستانی بودن دارای آب و هوای دلپذیر می باشد.

از دیگر مناطق گردشگری، روستای درمیان را می توان نام برد که دارای درختان بلند و سرسبز، همچنین دارای بافت خاص سنتی است این روستا در فاصله 110 کیلومتر بیرجند و 15 کیلومتری اسدیه می باشد.

از مکانهای دیگر گردشگری می توان به درخت کهنسال دوشینگان اشاره کرد که قدمتی در حدود 700 تا 750 سال دارد درون این درخت به صورتی است که شخص می تواند در آن جا گیرد و قطر آن حدود 4 متر می باشد.

این درخت همه ساله پذیرای گردشگران زیادی است./س

برچسب ها: درمیان ، پذیرای ، مسافران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.