از دیرباز نو کردن خانه و کاشانه در شب عید مرسوم بوده اما متأسفانه این رسم به یادگار مانده این روزها جای خود را به خریدهای غیرضروری از البسه گرفته تا مبلمان و خانه داده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، روزها و شب‌های انتهایی اسفندماه هر سال رنگ و بویی دیگر دارد، این روزها گرچه ظاهرا در فصل زمستان قرار داریم اما فضایی بهاری بر منطقه حاکم بوده و خانواده‌های ایرانی به سنت هر ساله در تدارک برنامه‌های عید نوروز هستند.

مردم با خرید لباس و حتی وسایل نو، به هر نحوی گرد و غبار از وسایل کهنه می‌زدایند و به استقبال بهار و فصل نو می‌روند؛ خیابان‌های شهرها پرترافیک‌تر از همیشه و مملو از آدم‌هایی است که در جست‌ و جوی کیف و کفش و لباس هستند.

ماهی‌های قرمز در سطل‌ها، آکواریوم‌ها و ظرف‌های شیشه‌ای، کاسه‌های لبریز از سمنو، سنبل، نرگس، لاله و سبزه‌های نو رسته همه و همه حال و هوای شهر را تغییر داده‌اند.

از نگاه تحلیلی، یکی از سنت‌ها و رسوم متداول ایرانیان در این روزها خرید‌های شب عید است که تبدیل به جزیی جدی از فرهنگ سال نو شده است، یکی ‌از مهمترین ویژگی‌های این ایام ولع سیری ناپذیر برای خرید است، همین روزهاست که جیب‌ها خالی می‌شود و دست‌ها پر از بسته‌های خرید!

گرچه این سنت اجتماعی اصالتا دارای نکات مثبت فراوانی است اما متاسفانه دچار آسیب‌هایی جدی در حوزه اجتماعی شده است.

تنوع طلبی یک واقعیت انکارناپذیر است که اشتیاق به داشته‌های بیشتر و متمایزتر شدن را به همراه دارد تا جایی که گاهی از خریدهای ضروری فراتر رفته و در صورت عدم مهار آن به تجمل‌گرایی، چشم و هم‌چشمی، فخرفروشی و خریدهای غیرضروری همچنین تعویض وسایل کاملا نو و سالم با وسایل جدید می‌رسد.

از گذشته‌ها نیز در کشورمان مرسوم بوده که مردم نزدیک عید، خانه‌های خود را نو و آراسته می‌کردند و به جای کنار گذاشتن وسایل قدیمی و به زحمت افتادن و صرف هزینه‌های هنگفت برای خرید کالاهای جدید، به تمیزی و پاکیزگی فرش‌ها، دیوارها و حیاط خانه اکتفا می‌کردند، اما متأسفانه این رسم پسندیده در حال حاضر جای خود را به خریدهای اضافه و غیرضروری از لباس و کیف و کفش گرفته تا پرده و مبل و حتی تعویض کابینت‌های آشپزخانه داده است.

برخی مردم به بهانه سال جدید با همه یا اکثر وسایل سال گذشته خود خداحافظی می‌کنند و با صرف هزینه‌های بسیار و حتی دریافت قرض‌ها و وام‌های سنگین بعضا از روی چشم و هم‌چشمی هم که شده اقدام به تعویض وسایل منزل می‌کنند؛ عادتی غلط که بسیاری را از لذت‌های شب عید محروم کرده و موجب شده است که علاوه بر ترافیکی بسیار سنگین که در معابر ایجاد می‌کند، غم و غصه اهل خانه را برای تهیه و خرید لوازم نو و گران قیمت چند برابر سازد.

در حالی که می‌توان این روزهای آخر اسفند را به گونه‌ای دلچسب و خوشایند سپری کرد؛ با نزدیک شدن به پایان سال کم‌کم عطر و بوی بهار به مشام می‌رسد و با شروع فصل بهار و نو شدن طبیعت زیبای خداوندی، می‌شود تنها با تغییراتی در محیط منزل، رویش و شور و نشاط طبیعت را به خانه‌ها نیز منتقل کرد؛ البته نه به تصور غلط برخی که صرفا با خرید اجناس و لوازم لوکس و تعویض وسایل و اسراف در خرید کیف و کفش و لباس می‌توان این شادی و رویش را به خانه آورد، بلکه با جابه جایی لوازم موجود و خرید چند گلدان زیبا و طبیعی می‌توان علاوه بر بهاری کردن فضا در تجدید روحیه و شادابی اهالی خانه نیز تأثیری بسیار گذاشت./س

 
برچسب ها: شادی ، امواج ، سونامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.