غذاهای پخته شده را نباید بیش از دو ساعت در دمای محیط نگه داشت و برای گرم کردن دوباره غذاهای باقی مانده نیز حداقل دما باید 60 درجه سانتی گراد باشد.

عماد معصومی، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود:  تعطیلات عید نوروز فرصتی مغتنم برای مسافرت است که البته در طول سفر باید نکاتی را مد نظر قرار داد تا مشکل خاصی به وجود نیاید.

وی با بیان اینکه نگهداری غذا در همه شرایط به ویژه در هنگام سفر موضوعی بسیار مهم است، تصریح کرد: متاسفانه تعداد زیادی از افراد و خانواده ها بدون توجه به مدت و شرایط نگهداری غذا، انواع مواد غذایی از جمله غذاهای پخته شده را تا چندین ساعت در دمای محیط نگه می دارند و دوباره اقدام به مصرف این غذاها می کنند.
 
معصومی با اشاره به اينكه غذاهای پخته شده را نباید بیش از دو ساعت در دمای محیط نگه  داشت،  تاکید کرد:  در صورتیکه هوای اتاق یا فضای مورد نظر بیش از اندازه گرم باشد، در آن صورت نگهداری غذاهای پخته شده بیش از یک ساعت اقدامی نادرست است.

وی گفت : در حالت کلی غذاهای گرم را باید گرم و غذاهای سرد را سرد نگه داشت،  اما در مجموع می توان غذاها را به مدت چند ساعت در دمای کمتر از 10 درجه سانتی گراد نگهداری کرد.
 
معصومی یاد آور شد:  برای گرم کردن دوباره غذاهای باقی مانده نیز حداقل دمای لازم  باید  حدود 60 درجه سانتی گراد باشد.

وی خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه در طول سفر شرایط برای نگهداری مواد غذایی چندان فراهم نیست، به همین خاطر بهتر است غذا به اندازه مورد نیاز تهیه شود و به ویژه از نگهداری غذاهای پخته شده حتی به مدت کوتاه نیز پرهیز شود تا اینکه خطر بروز مسمومیت و بیماری ناشی از مواد غذایی مانده برطرف شود./ح

برچسب ها: غذا ، سفر ، مسمومیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار