شبکه خبري سي ان ان در گزارشي به بهانه دهمين سالگرد جنگ عراق، حمله به اين کشور را بزرگترين اشتباه اطلاعاتي تاريخ آمريکا عنوان کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  ،‌ به گزارش اين شبکه تلويزيوني، جورج بوش رئيس جمهور پيشين آمريکا در نوزدهم ماه مارس سال 2003 ميلادي ، گفت: شهروندان من، در اين ساعت آمريکا و نيروهاي ائتلاف در مرحله ابتدايي عمليات نظامي براي خلع سلاح عراق، آزاد کردن مردم اين کشور و دفاع از  جهان در مقابل خطري بزرگ هستند.
اين جنگ با اين ادعا که صدام رئيس جمهور وقت عراق تسليحات کشتار جمعي در اختيار دارد، آغاز شد؛ اما پس از جنگ عراق، تحقيقات گسترده براي به دست آوردن تسليحات کشتار جمعي در اين کشور بي نتيجه ماند.
توني بلر نخست وزير وقت انگليس پيش از جنگ در مجلس اين کشور، گفت: گزارش شامل اين بود که عراق تسليحات شيميايي و ميکروبي دارد و صدام به توليد اين تسليحات ادامه مي دهد.
نيک رابرتسون در گزارشي به بهانه دهمين سالگرد جنگ آمريکا عليه عراق گفت: قبل از جنگ گفته شد که صدام تسليحات کشتار جمعي در اختيار دارد. توني بلر، گفت " تسليحاتي که مي تواند در چهل و پنج دقيقه فعال شود".
رابرتسون ادامه داد: و صدام براي استفاده از اين تسليحات ، هيچ هراسي به خود راه نمي دهد.
کالين پاول وزير دفاع وقت آمريکا، گفت: در سال هزار و نهصد و نود پنج زماني که عراق سرانجام اعتراف کرد که اين تسليحات را در اختيار دارد، تعداد آنها زياد بود.
رابرتسون ادامه داد: اما نه قطره اي از مواد شيميايي نه ذره از مواد  ميکروبي در عراق پيدا نشد.
چهار ماه قبل از جنگ عراق بازرسان تسليحاتي سازمان ملل به عراق آمدند تا  به دنبال تسليحات کشتار جمعي بگردند. اما مقامات عراقي از دسترسي بازرسان به مناطق مورد درخواست آنها جلوگيري کردند. نه بازرسان و نه خبرنگاران نتوانستند هيچ پاسخ درست يا دسترسي غير محدودي به مناطق مشکوک داشته باشند.
نيک رابرتسون، گفت: نه تنها اشتباه سازمان هاي اطلاعاتي غربي باعث جنگ شد، بلکه قمار بزرگ صدام هم در اين جنگ نقش داشت. صدام به جاي اينکه اعتراف کند که تسليحات کشتار جمعي ندارد و وجهه خود را در ميان اعراب از دست بدهد، بر روي حمله نظامي شرط بندي کرد و همه چيز خود را از دست داد.
پس از جنگ بازرسان دوباره توانستند از تمامي مکان هاي مشکوک بازرسي کنند، اما چيزي به دست نياوردند و مشخص شد که منابع اطلاعاتي درست نبوده اند.
کميسيون تحقيق درباره سازمان هاي اطلاعاتي در موضوع سلاح هاي کشتار جمعي عراق اينگونه نتيجه گيري کرد که داستان سلاح هاي کشتار جمعي عراق يکي از بزرگترين و مشهورترين اشتباه اطلاعاتي سازمان هاي اطلاعاتي در تاريخ آمريکا بوده و دليل عمده آن، اشتباهات تحليلي بوده است.






برچسب ها: بین الملل ، عراق ، جنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار