در این چند روزی که به اتمام فصل سرد زمستان باقی مانده به دیدار صورت فلکی های زیبای زمستانی برويد و از رصد آنها لذت ببرید.

کاوه جمالی پژوهشگر و مدرس نجوم در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران گفت: صورت فلکی جبار را می توان یکی از زیبا ترین و بارزترین صورت های فلکی آسمان دانست که برای یافتن آن در پهنای آسمان کافی است در این شب ها رو به افق جنوبی آسمان ایستاده و سه ستاره که در امتداد هم قرار گرفتن را بیابید.

تصویر صورت فلکی جبار


وی افزود: کمی پایین تر از سه ستاره که کمربند شکارچی را تشکیل داده اند سحابی زیبایی که به صورت هاله ای مه آلود در حال درخشش است با نام سحابی جبار قرار دارد این سحابی در واقع ابرهای رقیق از هیدورژن که محل زایش و مرگ ستارگان است می باشد.

تصویر سحابی جبار

جمالی تاکید کرد: کمی بالاتر از آنها ستاره ای مایل به سرخ یا در واقع غول سرخ را خواهید دید که این ستاره نزدیک به مرگ است و به نام ابط الجوزا معرفی شده است.

وی در خصوص ستاره ابط الجوزا اظهار داشت: بزرگی این ستاره به اندازه ای است که اگر به جای خورشید منظومه شمسی ها قرار می گرفت، تا سیاره زحل را در منظومه شمسی اشغال می کرد.

صورت فلکی شکارچی



جمالی عنوان کرد: به واسطه ستاره های صورت فلکی جبار می توانید پرنورترین ستاره این شب ها که الدبران نامیده می شود و در چشم گاو جای گرفته را پیدا کرد.

وی خاطر نشان کرد: برای رصد و پیدا کردن ستاره های صورت فلکی ثور یا گاو باید در محیطی تاریک و بدور از آلودگی نوری که در شهرها حاکم است بروید تا از رصد صورت فلکی گاو لذت ببرید.

صورت فلکی ثور




جمالی افزود: اگر سمت راست الدبران را خوب رصد کنید می توانید توده مه آلودی که قابل تشخیص است را به راحتی رصد کنید این توده 7 ستاره اصلی را به خود اختصاص داده که به آنها خوشه ستاره هفت خواهر یا پروین می گویند که اگر شما بتوانید همه ی هفت ستاره آن را رصد کنید یعنی چشمان تیز بینی دارید...!

خوشه پروین یا هفت خواهر



جمالی تصریح کرد: همچنین با استفاده از صورت فلکی جبار می توان به آسانی پر نورترین ستاره های صورت فلکی کلب اکبر را که شباهنگ و شعرای یمانی نام دارد در آسمان یافت و رصد صورت فلکی در افسانه های ما ایرانیان به نام سگ شکارچی نامیده می شود که در ایران کهن جایگاهی ویژه دارد./ع2

صورت فلکی کلب اکبر


برچسب ها: مبتل ، بل ، بکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.